Sv: Unge jenter legger til et mellomnavn
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Ja, det syns jeg var skikkelig snerpete. Hvorfor er det verre å finne seg et navn man føler passer, i stedet for ett man har hatt null innvirkning på? Er det fornærmede foreldrefølelser?
Er det galt å gi seg selv mulighet til å føle seg litt spesiell?
Hva mener du med verre? Det ene er uunngåelig, det andre er i høyeste grad selvvalgt. Det er jo to helt forskjellige ting, så hvordan kan det ene være verre enn det andre? Bør man slutte å gi barn permanente navn så de kan velge selv når de blir store nok?
Jeg tenker at behovet for navnebytte kommer av at man nettopp ikke føler seg spesiell bare ved å være seg selv, og det er i grunnen trist om en økende gruppe unge jenter finner det naturlig å endre identiteten sin for å føle seg bedre. Navn er sterkt knyttet til identitet og det gjelder for alle kulturer, når man velger å bytte navn så har det med forholdet til egen identitet å gjøre.
Farlig er det jo ikke, som Toffskij sier, men jeg syns det sier mye om samfunnsutviklingen og hvordan vi tar ytre staffasje og statusjag lenger og lenger for hver generasjon. Jeg syns navnebytte stiller i samme kategori som plastisk kirurgi og at det vitner om at man ikke er helt tilfreds med å bare være seg selv. For meg er det en trist utvikling.
Man kan godt si at et navn bare er et navn og at det ikke spiller noen rolle, men jeg tror at betydningen knyttet til egen identitet er større enn som så.
|