Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Har du kunstig juletre?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Har du kunstig juletre?
Ja, og det er jeg veldig fornøyd med! 87 46,03%
Ja, men det er bare fordi vi må - jeg liker det ikke 13 6,88%
Nei, men jeg vurderer å kjøpe det 25 13,23%
Nei, og det vil jeg heller aldri ha 62 32,80%
Har verken ekte eller kunstig juletre 2 1,06%
Deltakere: 189. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-15, 19:08   #21
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du kunstig juletre?

Vi har hatt kunstig de fire siste årene.
Det ble kastet på fyllinga nå før vi flytter.
Jeg synes det var mange fordeler med kunstig: ikke drysser det, blir billigere når man slipper innkjøp hvert år, lett tilgjengelig og kan slipper å lete etter det perfekte treet.
MEN jeg har savnet sjarmen med å få inn et ekte tre som ikke er så perfekt.
Så da får vi se. Uansett likte jeg ikke helt det kunstige vi hadde, så blir det et kunstig senere må det se virkelig naturtro ut.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 19:14   #22
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var en sånn som aldri skulle ha kunstig juletre. Det varte helt til vi fikk en allergiker i hus. Det tok noen juler før vi så sammenhengen med innleggelse i høytiden.

Gammel 09-11-15, 19:31   #23
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lyst på dette.

Gammel 09-11-15, 19:37   #24
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøpte kunstig først og fremst fordi vi var mye borte i julen og det var greit å slippe barnåler overalt, men siden begge er allergikere oppdaget vi ganske raskt at vi klødde betydelig mindre i øyne og nese med kunstig tre. Nå har vi to barn med astma og allergi, så det blir kunstig her fremover også. Jeg lurer dog på om vi skal bytte det ut i år, det begynner å bli slitt. Det vi har nå er fra Clas Ohlson, men det kan hende vi oppgraderer til et finere et.

Gammel 09-11-15, 19:39   #25
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg har eit ti år gammalt frå ellos, arva etter mor mi og far min. Det mister tjue nåler kvart år. Særs nøgd.

Gammel 09-11-15, 19:46   #26
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Vi kjøpte kunstig for 2 år siden. Jeg synes ærlig talt at det er penere enn de ekte trærne vi har hatt. For oss er det praktiske årsaker som gjør at vi har endt opp med kunstig tre; vi er ofte bortreist det meste av julen, og nå slipper vi å komme hjem til dødt tre og nåler over hele gulvet.
Tidligere hadde jeg aldri sett for meg at jeg skulle ende opp med kunstig tre, men man kan tydeligvis forandre mening med årene.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 19:53   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ekte. Å handle det, banne over den jævla juletrefoten, og deretter fnise over de enorme mengdene barnåler som detter av er tradisjon. Om noen av oss blir allergiske må vi selvsagt velge noe annet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 20:05   #28
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ekte tre. Jeg liker i utgangspunktet ikke liksommaterialer, kan f.eks ikke tenke meg laminatgulv eller liksomfliser heller. Selv om det ser og kjennes overbevisende ekte og fint ut. Har derfor aldri engang vurdert å kjøpe kunstig juletre, jeg elsker å lete etter det perfekte lubne juletreet og å ta det med hjem i stua for å oppdage at det er dønn skeivt. I år igjen. Og så lukter det så godt.
Jeg vet jeg hadde tenkt helt annerledes hvis noen av oss hadde vært allergiske, helsen hadde helt klart trumfet kosen, men så lenge vi og alle rundt oss er friske velger vi ekte tre.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 20:07   #29
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg svelget kamelen for noen år siden og kjøpte kunstig, etter å ha drept 2 av de juletrefot-greiene, grip-et-eller-annet. Treet vårt er ikke av de dyreste eller peneste, men det funker og det kommer garantert til å bli satt opp i år igjen, beistet vårt. Vi kaller det "The Beast", fordi det er tre store deler som skal settes sammen og det ser helt tåpelig ut før man får satt det sammen og får pyntet det.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 20:50   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Og jeg håper jeg slipper å ha det noen gang. Jeg vokste opp med kunstig juletre, fordi foreldrene mine ikke liker "søl", og det var ganske usjarmerende. Men jeg ser jo at de kunstige trærne som selges nå er mye finere. Vi går på den lokale juletregården og merker tre tidlig i advent, og henter det i skogen selv når julaften nærmer seg. Det er en av de koseligste juletradisjonene våre.

Sist redigert av Niobe : 09-11-15 kl 21:02.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 20:58   #31
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei. Og jeg håper jeg slipper å ha det noen gang. Jeg vokste opp med kunstig juletre, fordi foreldrene mine ikke liker "søl", og var ganske usjarmerende. Men jeg ser jo at de kunstige trærne som selges nå er mye finere. Vi går på den lokale juletregården og merker tre tidlig i advent, og henter det i skogen selv når julaften nærmer seg. Det er en av de koseligste juletradisjonene våre.

Det høres utrolig koselig ut! Det er typisk sånt vi har lyst til å gjøre men ikke får gjort i desember - det blir alltid hastekjøp 22. desember.

Gammel 09-11-15, 21:01   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg har lyst på dette.

Jeg kjøpte ett i fjor som likner veldig på dette, og jeg er veldig fornøyd.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 21:02   #33
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg kjøpte ett i fjor som likner veldig på dette, og jeg er veldig fornøyd.

Hvor kjøpte du det, pøbelsara?

Gammel 09-11-15, 21:04   #34
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres utrolig koselig ut! Det er typisk sånt vi har lyst til å gjøre men ikke får gjort i desember - det blir alltid hastekjøp 22. desember.

Det er kjempekoselig! Vi er heldige, for gården ligger fem minutt herfra. Dermed er det lett å svippe innom når været er greit. Barna løper som gale fra tre til tre og synes det ene er finere enn det andre, og jeg blir tilslutt "treblind" og faller pladaskt for et som er både bredere og høyere enn stua. De ser veldig mye mindre ut i skogen enn inni stua... Så de siste årene har mannen dobbelsjekket at treet ikke er noe særlig høyere enn ham.

Gammel 09-11-15, 21:08   #35
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Har ca 6 stk. i forskjellige farger og størrelser.
Juksetre er veldig vanlig her i England har jeg inntrykk av.
Eksen hadde to trær fra før av, resten har jeg fått av svigers.
Jeg liker best ekte juletre, men det er jo mye arbeid og så koster det jo så juksetre får være greit nok.

Hva er egentlig best fra et miljøperspektiv mon tro?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 21:10   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Hva er egentlig best fra et miljøperspektiv mon tro?

http://www.framtiden.no/myteknusing/...-kunstige.html

Gammel 09-11-15, 21:18   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bare juletre annethvert år, og da har vi ekte. Noe annet kunne ikke falle meg inn, da lar jeg heller være.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 21:23   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei. Og jeg håper jeg slipper å ha det noen gang. Jeg vokste opp med kunstig juletre, fordi foreldrene mine ikke liker "søl", og det var ganske usjarmerende. Men jeg ser jo at de kunstige trærne som selges nå er mye finere. Vi går på den lokale juletregården og merker tre tidlig i advent, og henter det i skogen selv når julaften nærmer seg. Det er en av de koseligste juletradisjonene våre.

Vi har også slik tradisjon, det er fast adventskalenderaktivitet siste søndagen før jul. Det er flere av gårdene i utkanten av byen som tilbyr selvhogst av juletrær de siste to helgene før jul, der de i tillegg har kjøring med hest og slede, eller hesteridning, og kaffe og kakao ved bålet inkludert i juletreprisen. Så får man selv gå i hogstfeltet og finne seg det treet man ønsker. Det er kjempekoselig! Jeg trur ungene hadde blitt ganske skuffet hvis vi erklærte at det var slutt på tradisjonen fordi vi skulle ha "latetre" - som de ville kalt det. Vi gjorde det til og med da vi hadde 2 mnd gamle tvillinger, mannen og jeg med hver vår baby i bæresjal inni jakka. Eneste som kunne få oss til å avvikle tradisjonen er selvsagt allergi, men det har heldigvis ikke vært noe problem. En stor fordel med selvhogst er at treet drysser mye mindre, fordi det tas rett fra rota like før det settes opp. De man kjøper på Plantasjen eller på torget er det jo ingen som vet når ble hogget, og man risikerer at de drysser mye mer.

I fjor skar det seg riktignok, for vi fikk motorhavari halvveis på vei dit. Jeg og barna tok bussen slukøret hjem igjen, mens mannen måtte vente på Falken. Skikkelig julestemning. Så i fjor måtte vi kjøpe tre på torget i stedet. Da hadde vi mye mer nåledryss enn vi vanligvis har. Da begynte jeg å forstå dem som synes at barnåler er et problem. Men vanligvis drysser treet lite, når vi hogger det selv rett før jul.

Sist redigert av My : 09-11-15 kl 21:34.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 21:25   #39
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Takk!
Ikke noe det er verdt å gruble så mye på altså.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 21:37   #40
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor kjøpte du det, pøbelsara?

Min lokale hageland-butikk.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.