Sv: Venner med på ferie
Esme: Nå er jeg selvfølgelig preget av at jeg har hatt negative opplevelser med dette, det trenger sikkert ikke være lite sensitivt i alle tilfeller.
Litt flere detaljer: Da den ene sønnen min flere ganger ble spurt om å være med til utlandet med en annen familie, var jeg alene med tre barn og hadde ikke råd til å dra utenlands med ungene. Jeg delte barnas ferie med faren deres, og turene var i min ferie. Han hadde råd til å ta dem med utenlands og har gjort det masse, de har også vært på mange ferier med meg både før og etter denne perioden. Så det var overhodet ikke sånn at grunnen var "stakkars barn som aldri fikk noen spennende ferier", hvis jeg hadde trodd de tok ham med fordi det liksom var synd på ham hadde jeg ihvertfall sagt nei. De syntes det var greit med to barn istedet for ett, så sønnen deres ikke bare måtte være med de voksne. Jeg ble ikke spurt før ungene hadde blitt forespeilet denne muligheten, og jeg fikk presentert en pris senere i forløpet. Det opplevdes vanskelig å være den som sa nei. Sønnen min hadde det gøy på ferie med denne familien. Jeg likte overhodet ikke å få forespørselen som sagt, og klarer ikke helt se for meg at det ville vært ok i noe tilfelle. Hvis de hadde sagt at jeg ikke skulle betale noe ville det også vært ubehagelig, da hadde det vært enda vanskeligere å si nei overfor barna. Og jeg ville følt at jeg skyldte dem noe.
|