Sv: Vitaminer og sånt i det skjulte
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Nei, men om du ikke direkte spurte om andre var enige med deg, så kan man ikke unngå å måtte face andres meninger og synspunkter inne på et diskusjonsforum.
Nå ble du kanskje litt satt ut av at så mange gir inntrykk av at å lure i mannen din vitaminpiller mot sin vilje er uhørt.
Jeg skjønner jo at dine intensjoner er gode, men om du tar et skritt tilbake og tenker over prinsippet - å lure i noen noe mot sin vilje -så vil det forhåpentligvis bli klinkende klart for deg at det kan man faktisk ikke gjøre.
Hva om du ble vegetarianer av overbevisningsgrunner, og mannen din mente at et slikt kosthold var skadelig. Og sett at du da ikke ville høre på hans bekymring om at de fikk i deg for lite animalsk protein, ville det da være greit at han finmoste kyllinkjøtt og blandet i bønnegryta di?
Men om mannen din er som min, så er han vel bare ikke engasjert nok i ernæringsspørsmål til å gidde å ta kosttilskudd.
Jeg gjentar meg selv, og oppfordrer deg til å spørre om han vil at du skal ta ansvar for dette.
Jeg er forresten helt enig med at hans kosthold også er din og resten av familiens sak.
Om han er mye slapp og i dårlig form - og kanskje etterhvert utvikler sykdommer - vil dette ha negativ innvirkning på dere alle.
Om han avviser deg når du snakker om dette, er det mest sannsynlig for at han innerst inne vet dette selv, og har dårlig samvittighet.
Skriv gjerne et kortfattet brev til han om din bekymring.
Be han tenke over saken, og så gi deg en tilbakemelding på om han selv ønsker endring.
Takk for gode råd. Jeg får gi det et forsøk.
|