Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-15, 18:20   #181
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Vi har hittil hatt 2 konfirmasjoner, har 2 igjen. De får middag ute med slektninger og kaffe og kaker hjemme etterpå med mange flere. De får velge om de vil ha bunad eller 20 000 kroner i kontanter. Bunaden koster mer enn dobbelt så mye som kontantbeløpet.
Storebror valgte pengene, Storesøs valgte bunad.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-15, 19:30   #182
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi vet ikke hva gaven blir fra oss. Det med at pengegave er veldig målbart er sant. Men eldste vår ønsker seg et skoleår i utlandet som blir nokså kostbart om det blir noe av, og da er det ikke utenkelig at vi gir en pott til dette. Vi har stor familie, men lite skikk for dyre gaver.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 00:12   #183
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Se, der bidrar du til å øke snittet betraktelig, Izzi.

Herregud, ja

Kanskje hun må få den julen før Jeg vil jo ikke være med å dra snittet opp - heller ned

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 00:48   #184
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bunad (min omsydde), 5000 kr og selskapet. Hun fikk 27 000 til sammen og var nesten litt flau over å få så mye penger. Hun får ikke disponere dem fritt, men fikk en sum som hun fikk disponere fritt. Resten skal spares til hun blir eldre (og klokere. ).

Gammel 25-09-15, 11:36   #185
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apropos sølv: Følg med på Gullsmed Rydeng på nett, der er det salg og rimelige priser innimellom. Jeg kjøper alle familiens barnesøljer der og fikk supergod pris på sølvsnor til den ene bunaden min.

Gammel 25-09-15, 11:41   #186
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har jeg ikke tenkt på ennå, men jeg bør kanskje tenke på det det snart, storebror skal jo konfirmeres sånn etter hvert i alle fall.
Jeg ser ikke for meg at han får et stort kontantbeløp av oss, jeg har generelt ikke noe ønske om at han som 18-åring skal disponere en haug med penger. Jeg tipper vi spør om han vil ha bunad, men jeg tviler på om han vil. En reise kan være aktuelt å gi.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 12:40   #187
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er liten vits i å kjøpe bunad til gutter før de er 25 - 30 år. De er rett og slett ikke ferdig bygd og utvokst. Mine brødre har fått når de ble ca 30, og det er ganske stor forskjell på skulderbredde og muskelmasse på en hengslete 14-15-åring og en voksen tømrer.

Gammel 25-09-15, 13:18   #188
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

En reise kan være aktuelt å gi.

Dette kan jo være en idè.
Jeg hadde tidligere tenkt at vi skulle reist til Liverpool med han og at dette ble gaven men så ble det bestemt at fotballaget dit i høstferien nå i år så da utgår det. Og vi har betalt en klekkelig sum for det så det burde vært inngått som konfirmasjonsgave.

Broren min sin stedatter ønsket seg tur til NY så jentene i familien der skal dit nå i høstferien så de gjør det også sånn.

Litt enig i at det er tullete at han skal ha mange tusen på kontoen som ikke skal røres på mange år mens vi selv blir blakke av dette.

Gammel 25-09-15, 13:54   #189
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er liten vits i å kjøpe bunad til gutter før de er 25 - 30 år. De er rett og slett ikke ferdig bygd og utvokst. Mine brødre har fått når de ble ca 30, og det er ganske stor forskjell på skulderbredde og muskelmasse på en hengslete 14-15-åring og en voksen tømrer.

Egentlig er det tull å gi bunader til 15 år gamle jenter også. Jeg har en helt annen fasong nå enn da. Jeg var en flis da jeg var 15. Så tynn ar mor måtte ta meg med fordi sydamen nektet å tro at jeg var så smal over brystet. Det ble lagt inn mye plass å vokse i4 men ingen hadde forutsett at A-cup skulle bli HH. Jeg har ikke brukt bunaden siden nitten pil og bue, og det føltes riktig å gi den til eldstemann (som kunne få den tilpasset uten å bytte vesten).

Men sånn egentlig burde ingen få et så dyrt plagg før de er ferdig utvokst.

Gammel 25-09-15, 13:59   #190
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Egentlig er det tull å gi bunader til 15 år gamle jenter også. Jeg har en helt annen fasong nå enn da. Jeg var en flis da jeg var 15. Så tynn ar mor måtte ta meg med fordi sydamen nektet å tro at jeg var så smal over brystet. Det ble lagt inn mye plass å vokse i4 men ingen hadde forutsett at A-cup skulle bli HH. Jeg har ikke brukt bunaden siden nitten pil og bue, og det føltes riktig å gi den til eldstemann (som kunne få den tilpasset uten å bytte vesten).

Forskjellen på gutte- og jentebunader er at jentebunadene har en enklere fasong, de blir laget med veldig bredt sømmonn i livet, og mange folder i stakken, slik at de relativt enkelt kan sys ut eller inn, opp eller ned, ettersom man vokser, krymper eller bunaden går i arv. Det er ikke like lett å justere en guttebunad.

Gammel 25-09-15, 15:47   #191
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jepp. Jeg var størrelse 32/34 da jeg konfirmerte meg, og selv om bunaden ble sydd med monn, har den ikke passet på mange år. For ikke å snakke om at både smak og hvordan drakten passet meg da slett ikke er like forenlig med 30+. Jeg ser trultete ut i den fasongen nå.
Fin unnskyldning for å ønske seg ny (og annen), da.

Mine gutter er jo små enda, men jeg kan ikke se for meg at noen av de kommer til å ønske seg bunad. Jeg synes det er kjempefint med menn i bunad, men jeg har jo en mann som bare ler av det. Men har de lyst skal de få!

Gammel 25-09-15, 15:49   #192
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper min gutt vil ha bunad når han blir voksen. Nå er han 5 og fast bestemt på at bunad er tingen og det skal han ha. Men det spørs vel om det ikke endrer seg. Om fysikken hans ikke forandrer seg veldig, kommer han til å bli en sånn mann som er perfekt i bunad.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 17:07   #193
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutten min (8) har bunad og føler seg veldig fin når han har den på. Faren har også bunad, så da er de liksom tøffe og karslige sammen, når de har på seg bunadene sine, og sammenligner kniver, mansjettknapper, diskuterer hvilke knapper i klaffebuksa som må åpnes når man skal på do etc.

Vet jo ikke om han vil ha når han blir stor da, men han får uansett ikke til konfirmasjonen. Vil han absolutt ha det på seg da får vi heller prøve å få lånt en bare for den dagen. Søstrene får, om de vil eller ikke. Mormora har allerede kjøpt, for hun vil begynne å brodere nå, mens hun enda er flink, som hun sier (godt syn, ikke stive fingre etc). Så hun broderer nå, så monteres de når tiden kommer og man vet hvilken størrelse de trenger. Om de velger å droppe konfirmasjon får de likevel bunader, til 15- eller 16-årsdagen, eller annen anledning. Mamma vil nemlig at alle jentene hun er bestemor til skal ha (voksen-)bunad som hun har brodert. Hvis hun fortsatt er i stand til det syr hun sikkert bunader til guttebarnebarna også, når de har blitt voksne. Hvis de vil ha. Hvis ikke får de vel noe annet, tilsvarende.

Gammel 25-09-15, 19:10   #194
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Guttene her får tilbud om bunad, men ikke før de er ferdig utvokst. De får dress til konfirmasjonen.

Gammel 25-09-15, 19:26   #195
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det ikke festdrakter i str. konfirmant? Noen av de litt dyrere versjonen er jo ganske fine.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 20:46   #196
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men noen er jo helt ferdig utvokst i den alderen da. Det er jo greit å se den enkelte an. Storesøster var ferdig utvokst da vi var og tok målene like før 13-årsdagen hennes. Det trodde ikke bunadsydamen noe på, men det eneste målet som var endret to år seinere var at hun hadde økt en cm over brystet. Ellers var alt likt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-15, 21:56   #197
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke vokst en centimeter siden konfirmasjonen jeg heller. Og det tok jo nesten 15 år før den var ubrukelig. Så sånn sett er det jo ikke bortkastet, jeg hadde mange fine år i den før den ble stuet bort.

Gammel 26-09-15, 09:14   #198
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jepp.

Den ene datteren min fikk bunaden 1 år etter konfirmasjon. Husker jeg diskuterte det her inne og det var varierende meninger om det.
Da hun fikk den passet den perfekt. Året etter strammer den over hofter etc.
Og hun sier selv hun er glad hun ventet! Tenk hvor liten den hadde blitt etter to år om vi ikke ventet... Den eldste datteren min fikk på dagen, men hun var ferdig utvokst og den passer fortsatt (hun er nå 18 år).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-15, 18:14   #199
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg går fremdeles i konfirmasjonsbunaden, men jeg sydde ny til bryllupet i tredveårene. Veldig glad for det.

Gammel 28-09-15, 07:44   #200
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg har alltid konfirmasjonsbunaden vært et manifest på alt jeg ikke er lenger. Den passet frem til jeg fikk mitt første barn som 21-åring og sporadisk innimellom der. Nå har jeg kapitulert og donert den til eldste. Det har gått med mange timer til å forbanne den plankeformen det plagget har, altså.

Jeg ønsker meg ny før jeg blir 40, men det spørs nok om jeg synes det blir en for stor investering.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.