|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHar konfirmant til våren. Hun får bunad og selskap.
![]() |
#162 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn
Gjennomsnitt betyr jo ikke at alle barn får 33 500 eller mer. Det betyr jo at ganske mange får (betydelig) lavere summer også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
I know, men som sagt så kommer nok våre betydelig under det. Og vi er vel ikke akkurat vant til å havne der på skalaen in general, uten at det betyr noe i bunn og grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnDet gjør nok våre også, og de har neppe vondt av å oppleve hva det vil si å få færre materielle goder enn snittet, for en gangs skyld. Faktisk tror jeg det er helt greit, når jeg tenker meg om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Personlig pessimist
|
Hvis det er inkludert bunadi gave til jentene, så er det jo ikke rart om snittet er så høyt.
![]() |
![]() |
#166 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sant nok. Det tenkte jeg ikke på. Jeg var rask til å tenke at det var kontanter, men det står jo gaver og da vil jeg jo tro at bunad tas med der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnSe, der bidrar du til å øke snittet betraktelig, Izzi.
![]() |
#168 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnBunad koster mye penger - men den "må" jo ikke være nysydd til konfirmanten. Har arvet bunad selv, og er happy med det, og som nevnt over får konfirmanten min gamle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnAlt sølvet på min bunad har en praktisk funksjon (lukke skjorten, lukke vesten, lukke mansjettene osv), så den må nok fremskaffes i komplett versjon. Jeg tror det gjelder for en hel del bunader. Ellers er jeg enig med deg i det prinsippielle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Glamorøs
|
Joda, men det må ikke være det dyreste fra starten av. Jeg levde godt med mine to barnesøljer fram til for et par år siden, faktisk. Og i stedet for mansjettknapper i sølv har jeg to kofteknapper i tinn jeg har sydd sammen. Det eneste som har en fuksjon på min bunad er halsknappen (der jeg før brukte barnesølje), og mansjettknappene (der jeg altså bruker sammensydde tinnknapper). Det er jo verdt en tanke at masse ungjenter får fullt sølvbelte nå, med alle stølene, noe som man kun så på eldre damer tidligere.
![]() |
#172 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnDet er et veldig godt poeng tally, men det funker ikke på bunaden min. Der jeg kommer fra er det heller ikke så vanlig at konfirmantene har bunad. Det er gjerne noe folk skaffer seg senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Borte
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg syns litt av sjarmen med bunad er muligheten man har til å bruke litt gammelt og litt nytt om hverandre. I min familie går ting på rundgang, vi låner av hverandre og noe er arvet og noe er nytt. Og så syns jeg som flere nevner at det er snodig at alle ser ut til å ha sølvbelte nå for tiden. Det er liksom Konebelte med stor K for meg. Ikke syns jeg det er noe fint heller, så jeg kan ikke forstå at unge jenter vil besudle de fine bunadene sine med masse bling.
![]() |
#175 |
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnAngående beløp så er det nok noen som drar opp snittet ganske voldsomt. Enkelte besteforeldre setter inn månedlig sparing for barnebarn og gir dette som konfirmasjonsgave. Andre gir dette ved annen anledning. De som gir dette til konfirmasjon trekker opp snittet ganske betraktelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
|
Det er snakk om bunader fra et helt fylke, men så klart det er et unntak. Jeg visste ikke at det var unntak, men ser jo at enkelte bunader har konebelter og mye rart som man kan spare til i det uendelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg ser også at pris på sølv til de ulike bunadene har en enorm prisforskjell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Glamorøs
|
Mens mitt (minus mansjettknappene) koster under 2000. Og jeg er sikker på at det går an å bruke en barnesølje på din bunad også, skulle man være så uheldig å ikke bli sjenket full sølvpakke til konfirmasjonen.
![]() |
#179 |
|
Jeg kunne brukt 3 barnesøljer for å kompensere, men det ville sett ganske rart ut og ville ikke lønnet seg mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Leser
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi har konfirmant til neste år og tror ikke vi blir å gi pengegaver. Jeg tror vi hadde gitt hvis hun hadde sterkt ønske om å kjøre opp til moped, men det vil hun definitivt ikke (ble påkjørt på sykkel og vil helst bli kjørt eller gå. Ønsker ikke å sykle på tråsykkel heller)
Må være den beste argumentasjonen jeg har hørt for å ikke ha selskapet hjemme.
Vi også pusser opp nå, men det er ikke direkte relatert til konfirmasjonen, men litt er det. Vi vet vi blir å bruke noe penger på konfirmasjon (dog ikke i nærheten av å pusse opp badet) så derfor ønsker vi å spre utgiftene over et større tidsrom.
![]() |
|
|