Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Klart. Jeg skulle selvsagt ha valgt å drite i å la sønnen min få den hjelpen han trengte og heller flyttet inn til byen der jobbene i min bransje er, selv om han da sikkert ville gått for lut og kaldt vann i systemet. Eller jeg kunne ha søkt jobb i et av industribyggene nær der vi bor. Der hadde jeg sikkert passet inn som enten kaffekoker eller rengjøringshjelp. Dette skulle jeg selvsagt ha gjort. For da hadde jeg i alle fall ikke [spytter ut ordet] PENDLET!
Vi har også gjort et bevisst valg av bosted med tanke på å bo sentralt, og slippe å bruke bil i det daglige. Dyrere bolig, men mindre penger til bil, parkering, bompenger, bensin etc.
Men så har vi heller ikke barn som trenger spesiell tilpasning. Hadde vi hatt utfordringer som krevde at vi måtte bo et annet sted for at barna skulle få den hjelpen de trengte hadde vi selvsagt gjort det. Men de fleste har jo ikke det da. Det er også svært mange som faktisk har et reelt valg om å sykle eller reise kollektivt til jobb, men som velger å kjøre fordi det er mer behagelig. Det er jo disse som er målgruppa, ikke de sjeldne tilfellene som har helt spesielle utfordringer. Hvis flere av de som har et valg valgte annerledes ble det mye mindre kø for dem som faktisk ikke har noe valg. Naboen kjører først datteren på skolen (ca 700 meter), før han kjører på jobb (ca 800 meter til). Meningsløst at slike som han skal bidra til å gjøre køa inn mot sentrum om morgenen lengre for dem som av ulike grunner er helt avhengige av å kjøre. Særlig siden det til og med går raskere å sykle.
Sist redigert av My : 22-09-15 kl 10:06.
|