Sv: Stauder i grunt bed
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Hvorfor skal det være lavt? Er den hekken så inderlig fin at du vil se også de 40 laveste cm av den? 
Her er mitt forslag til et fint og litt grunt bed
Krokus Kjøp (MINST) hundre stykker og legg de tett. Man skal ALDRI være gnien på løkblomster.
For å gjøre det enkelt for deg selv, kan du kjøpe et fiks ferdig staudebed fra Bakker. Plant stauder tett og fint, du skal ikke se noe jord. plant staudene nå og stikk krokusen i jorda (bruk en spiss pinne, ca 2,5 cm i diameter) tett i tett, oppi, innimellom og rundt. Ingen stauder dør av å ha fullt av krokusløk mellom røttene.
Ellers, hvis du virkelig mente det med at hekken skal synes:
Fint sammen med alunrot:
- Rosa prydblåkoll
-Snøsløyfe, finnes i hvit og rosa
Eller igjen: gjør det enkelt for deg og kjøp en fiks ferdig pakke med steinbedsplanter fra Bakker med 15 planter. Genialt. Pakken består av herdige og fine planter, sånne som alle kan håndtere.
- Engnellik (Dianthus deltiodes) H 7-8,
- Blå vårfloks (Phlox subulata) H 7,
- Krypsåpeurt (Sapanaria ocymoides) H 5-6,
- Karpatklokke (Campanula) H 7-,
- Bitterbergknapp (Sedum acre) H 7.
Hvis du ønsker noe høyde i bedet om våren, kan du plante tulipaner og påskeliljer tett i potter og sette pottene i bedet. Ta de vekk når det visner. La stå til neste år.
Tuuusen takk!!
Altså, hekken er bare 40 cm høy nå, så er vel litt derfor jeg ikke helt klarer se for meg å ha høye stauder rundt. Men det er jo egentlig bare fjas.
|