Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvor stort var ditt barn da dere byttet fra førsteklassesekken?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-15, 12:39   #41
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stort var ditt barn da dere byttet fra førsteklassesekken?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er veldig lurt. Avisene her minner ofte på hvilken farge det er på sekkene til årets førsteklassinger sånn at bilister er ekstra obs på dem, men alle med den typen sekker er jo de minste barna og det vet alle. Det er veldig greit at de tre yngste årskullene har denne typen sekker, og her er det veldig få som bytter før fjerde klasse.

Etter min mening burde de heller minne på hva andreklassingene har. Førsteklassingene går oftere pent i følge med en voksen, mens andreklassingene går alene, og har blitt varm i trøya og tøff i trynet, og det foregår mye vimsing, herjing, lekeslossing, løping, klatring og vilter lek blant disse på vei til skolen, i alle fall nedover gata vår.

Gammel 11-08-15, 12:47   #42
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På våren i tredjeklasse tror jeg. Jeg hadde lovt henne en ny til fjerde og så fant vi fjorårsmodellen på halv pris da.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 12:56   #43
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillebror fikk ny i 3.klasse. Han vokser fort, og har en del å bære på, så det var helt avgjørende at sekken lå godt mot ryggen og at den var god å bære. Volumet tror jeg nok var ok på den han hadde vokst ut av.

Gammel 11-08-15, 13:06   #44
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Begge fikk ny sekk til 2.klasse. Her får de orange sekk i 1.klasse og dermed blir det ny i 2.klasse.
Eldste begynner i 5.klasse nå og jeg tror at sekken hans fortsatt duger et år til.

Gammel 11-08-15, 13:07   #45
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Min burde egentlig hatt ny etter jul i 3.klasse, det ble liten plass i sekken etter det pga mye bøker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 13:07   #46
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Min snart 4 klassing har fått ny Beckmann sekk nå 30 liter, og vi fikk høre i butikken at 4 klassinger burde ha minimum 28 liter.

Gammel 11-08-15, 13:12   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Begge har fått ny ved fjerdeklassestart. Mer fordi førsteklassesekkene var utpreget barnslige enn fordi det var direkte plassmangel, men begge byttet (som en bonus) til lettere og mer praktiske sekker.

Ja, her også. Og så er førsteklassesekken delvis ødelagt. (Litt plassmangel er det vel egentlig òg - det er veldig masse bøker som skal med.)

Spørsmålet var hvor stort, ser jeg nå - hun er 136 cm, som din, og sterk i kroppen. (Det er jo også bare et par måneder som skiller henne og din eldste, men hun går jo et klassetrinn høyere.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 14:17   #48
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Her var det også enighet blant foreldrene på trinnet til tvillingene om at den skulle brukes så lenge som mulig. Mange måtte riktignok bytte den ut et stykke ut i andreklasse, fordi den da gikk opp i sømmene. Det var ikke diskutert med eldste, men det var også mange der som brukte den til og med tredje. Det med at det bare er førsteklassingene som skal ha dem er bare noe enkelte skoler har funnet på. Og andre steder byttes den ut på grunn av press og "alle andre får". Men det er ikke intensjonen fra de som gir sekkene.

http://www.an.no/nyheter/presses-til...s/1-33-5233261 (riktignok en gammel artikkel, men regner med den er like aktuell fortsatt)

Jeg ser jo ut ifra bildet du la inn hvilken skole barna dine går på, på vår skole, som jo er naboskole med deres, er det ikke noen slik enighet. Sett bort fra enigheten noen av barna i mellom om at det er en sekk for førsteklassinger. Alikevel ser jeg at det gjøres begge deler, noen har førsteklassesekken videre, andre får ny til starten i 2. Mest av det siste. Vi har valgt siste, både fordi det tydeligvis var viktig for vår sønn, men også fordi jeg opplever kvaliteten på de orange sekkene som ganske dårlig. Den var både sliten og litt knapp til min straks 2. klassing nå på slutten av 1. klasse. Han er ganske lang for alderen.

Gammel 11-08-15, 14:32   #49
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Mye bøker? Tror jeg har gått glipp av noe. Her har de ca to bøker med seg hver dag hjem. Hvis jeg skulle gått ut fra det volumet kunne han egentlig brukt barnehagesekken.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 15:26   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Mye bøker? Tror jeg har gått glipp av noe. Her har de ca to bøker med seg hver dag hjem. Hvis jeg skulle gått ut fra det volumet kunne han egentlig brukt barnehagesekken.

Mange bøker med hjem i 4. klasse. De er tunge. I 4. klasse må matten føres i egen bok.

Gammel 11-08-15, 15:28   #51
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Etter min mening burde de heller minne på hva andreklassingene har. Førsteklassingene går oftere pent i følge med en voksen, mens andreklassingene går alene, og har blitt varm i trøya og tøff i trynet, og det foregår mye vimsing, herjing, lekeslossing, løping, klatring og vilter lek blant disse på vei til skolen, i alle fall nedover gata vår.

Kommer an på hvor man bor, her går veldig mange 1.klassinger alene, både til skolen og til bussen.

Gammel 11-08-15, 15:30   #52
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Mange bøker med hjem i 4. klasse. De er tunge. I 4. klasse må matten føres i egen bok.

Samme her. Hadde også en del bøker i 3.

Gammel 11-08-15, 15:32   #53
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg ser jo ut ifra bildet du la inn hvilken skole barna dine går på, på vår skole, som jo er naboskole med deres, er det ikke noen slik enighet. Sett bort fra enigheten noen av barna i mellom om at det er en sekk for førsteklassinger. Alikevel ser jeg at det gjøres begge deler, noen har førsteklassesekken videre, andre får ny til starten i 2. Mest av det siste. Vi har valgt siste, både fordi det tydeligvis var viktig for vår sønn, men også fordi jeg opplever kvaliteten på de orange sekkene som ganske dårlig. Den var både sliten og litt knapp til min straks 2. klassing nå på slutten av 1. klasse. Han er ganske lang for alderen.

Storebror sin oransje sekk var klar for dynga etter 1.klasse, mens lillebror sin ser like fin ut,men han er også lang,og sekken blir stappfull når de skal ha bøker, matpakke og drikkeflaske oppi.

Gammel 11-08-15, 15:56   #54
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja, den engiheten var gjort i fb-gruppa for foreldrene på trinnet til tvillingene, så forventer ikke at andre skal følge den, selv ikke rett over gjerdet.

Men intensjonen fra dem som gir sekken er ikke at den skal kastes etter ett års bruk, selv om mange må det pga kvaliteten. Det måtte vi også, men de hadde fått bruke den lenger om den fortsatt var i god stand. Hva som hadde vært viktig for dem hadde ikke vært relevant, for det hadde vært viktigere for meg å signalisere at vi ikke kaster fullt brukbare ting bare fordi det er kulere med noe nytt. Men tror ikke de så det som noen selvfølge at de skulle få ny heller, siden flere av vennene deres bruker fortsatt den oransje. Skolen vår er vel preget av at det er mange elever med veldig ulik bakgrunn, det blir derfor store forskjeller på hva folk velger, og kanskje ikke det samme presset som på skoler der "alle" velger likt.

Gammel 11-08-15, 17:00   #55
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Det er forskjell da fra skole til skole. Mn har med mye mer enn to bøker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 17:14   #56
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Han er på høyde med niåringen min, og hun byttet for andre gang rett før ferien.
Første gang hun byttet var i ... 2. klasse? Tror det var det.
Vi har ikke byttet fordi sekken er for liten, men byttet fordi sekken har blitt ødelagt, og da har vi avansert en størrelse ved bytte. Fader, hun sliter på sekkene sine, altså!

Gammel 11-08-15, 20:11   #57
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stine-mor, her.

Han er på høyde med niåringen min, og hun byttet for andre gang rett før ferien.
Første gang hun byttet var i ... 2. klasse? Tror det var det.
Vi har ikke byttet fordi sekken er for liten, men byttet fordi sekken har blitt ødelagt, og da har vi avansert en størrelse ved bytte. Fader, hun sliter på sekkene sine, altså!

Hvilken størrelse kjøpte dere til henne nå?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-15, 20:18   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Femte, tror jeg. Da var den første utslitt. Den trengs ikke mye for plassen, da, de bruker den stort sett bare til å transportere matpakke, telefon, vannflaske gymbag.

Gammel 11-08-15, 20:36   #59
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Min lille sneip av en tredjeklassing får beholde førstesekken sin et år til, tenker jeg (han er 119,5 cm)(øyevippet seg med i bergogdalbanene i Legoland).

Gammel 11-08-15, 21:09   #60
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hvilken størrelse kjøpte dere til henne nå?

Bergans 28 liter.
Planen var å bruke størrelsen under ut fjerde klasse, men da den ble ødelagt så arvet hun storesøsters gamle. Dvs storesøsteren brukte den i halvannet år. Hun måtte (!!) nemlig ha ny da hun begynte på ungdomsskolen. Det var visst skrevet i loven.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.