Sv: Storforlangende innvandrere?
Jeg synes det er endel skjeve forventinger fra innvandrere når det gjelder hva som dekkes og ikke dekkes. Kombinert med å ikke ha på plass det med å belaste fellesskapet minst mulig blir det endel kræsj i helsevesenet. Jeg tror noe av det skyldes at når man er vant til et helt annet system er det vanskelig å skjønne helt hvorfor grensa går der den går. Og ikke minst at grensa representerer et system og ikke en vurdering fra personen du har foran deg.
I tillegg tror jeg kanskje dette med at nytt utstyr, nye møbler etc har en veldig mye større betydning for folk i land med lavere velstandsnivå enn hos oss og at det derfor blir kræsj når man forventes å benytte seg av bruktmarkedet.
Jeg vil tro godt om folk og tror sjelden at slike kulturkollisjoner kommer av dårlige mennesker eller dårlige holdninger egentlig, men det er ingen tvil om at disse kulturkollisjonene eksisterer. I hvertfall i aller høyeste grad på min arbeidsplass, og det er en utfordring. Det dreier seg ikke om gode og dårlige mennesker, men om kulturrelaterte forskjeller, og hvilke utfordringer man kommer ut fra varierer med hvilken folkegruppe det er snakk om. Jeg tror det er lurt å kunne snakke om dette uten at noen kommer med rasismekortet.