Sv: Hyggelige naboer - hva gjør man med det?
Vi prater med dem og henger ute forran huset når vi treffes og slikt, altså. Vi har gitt to av barna sykler, ungene der pleier å komme å hoppe på trampolina vår, og vi holder dem informert om praktiske saker i forhold til velforening og ting som skjer. De låner gressklipperen ... Vi har et typisk "vanlig" naboforhold på det viset. Så vi er ikke helt avvisende og redd dem og slikt.
Veldig hyggelige, trivelige, interessante folk som bare er hakket mer hyggelig enn oss igjen.
Jeg er veldig glad og litt imponert over ønsket deres om å ha et godt og nært norskt nettverk. De har et forholdsvis greit nettverk fra før, da de både har slekt og venner i byen her. Og i og med at de er praktiserende muslimer har de et greit nettverk i forhold til religionen sin også. Mannen der var den eneste i familien som snakket engelsk da de kom rundt påsketider. Ungene har snappet opp norsk fortere enn svosj, og nå begynner mannen også å prøve seg på en del norske ord og vendinger. Mor i huset er ikke så veldg på banen enda, men nå hilser hun og smiler til både meg og mannen min i hvertfall, så det går framover det også. Jeg tipper at de kanskje ikke er så vant til at kvinner skal snakke med fremmede menn og slikt? Men altså de tilpasser seg veldig, og prater omforskjellene de legger merke til.
Vi har pratet mye om at jeg er dame og likevel kan jeg skifte dekk og drikke øl med den andre naboen, foreksempel.