Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fiendtlig arkitektur?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-15, 19:27   #21
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fiendtlig arkitektur?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Synes du det er praktisk å sitte i glatt nedoverbakke? De benkene som er på busstopp o.l i Oslo er helt grusomme for folk som er litt kortere enn gjennomsnittet.

Nei, det er sant, ha ha! Men jeg står for det med smale seter som ikke stikker for mye ut i fortauet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-15, 21:09   #22
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg forstå jo det med hotel Norge. Men denne arkitekturen finst og under bruer f eks, der det vert lagt store steiner der som det ikkje går an å sove på, i staden for asfalt f eks.

Gammel 28-07-15, 21:17   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg skriver at jeg ikke finner ord, så betyr det ikke at jeg er målløs, men at jeg faktisk ikke helt klarer å uttrykke min mening rundt dette. Rett og slett litt fordi jeg ikke helt begriper problemstillingen.

Mye av årsaken er dette som CD skriver. Jeg forstår at man ikke ønsker uteliggere i vinduskarmer og lignende.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og helt ærlig, så skjønner jeg at ikke Hotell Norge har lyst å ha uteliggere hver natt i vinduskarmene sine. Likevel virker det utrolig lite hyggelig å montere pigger der. Ingen hadde reagert hvis det hadde stått blomsterkasser der, hvorfor gjør de ikke det? Er det et statement?

I private parkanlegg synes jeg man må ha lov til utforme benker og sitteområder som man vil. Kommunale anlegg synes jeg ikke skal utformes for med hensikt å holde noen grupper borte. Da må man heller løse evt ordensforstyrrelser på andre måter.

Også er det dette som Kanina skriver. Jeg skjønner ikke helt dette at man legger så mye i det. Er det virkelig så feil å ikke ønske uteliggere i en privat park eller i et butikkvindu? Er det rart å ikke ønske at folk sover i busskurene? Er dette å ta tak i et problem i feil ende? Burde man heller fokusere på å hjelpe hjemløse enn å henge seg opp i benker og butikkvinduer???

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, jeg tror på det, altså, men jeg synes det er litt vel konspiratorisk å beskylde benkene på busstoppene for å være bestilt med denne intensjonen (dvs, jeg tror det ikke før Ruter går ut og bekrefter det eller noen viser dokumentasjon). Først og fremst er det vel andre hensyn som gjør dem så smale, særlig dette med å ikke bygge for mye ut i fortauet. De grønne benkene som var før var jo heller ikke egnet til å ligge på, selv om de var flate. De var også for smale, og noen ganger også altfor korte.

Jeg ser at det er mye engasjement rundt dette, og jeg skjønner det ikke helt da. Rett og slett.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.