Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Hva tenker du vi skal gjøre med restene som sitter igjen på dyrekroppen om vi ikke skal lage MUK av det?
Det beste hadde jo selvfølgeligvært om alle gjorde som deg og lagde kraft og skrapte bena manuellt.
Men det er vel neppe en virkelighet vi kan forvente?
Og da bør statusen til denne type "restemat" heves mange hakk.
Skal man ha kyllingfilet (men vi er enige om at vi spiser ikke kylling, før hele produksjonskjeden har skjerpet seg, ikke sant ) så bør man spise hele dyret. Ingen ny filetmiddag før man har hatt kyllingsuppe på skroget og salat av vingene og grillmiddag på lårene. (og stuffa puta med fjærene)
Sånn skulle det vært!
Når man koker kraft eller langtidskoker kjøttet på beina ramler jo kjøttet av uten noe skraping, så jeg ser ikke helt behovet. Jeg synes vi skal matsnobbe nok til at vi betaler for at denne jobben blir gjort ordentlig, i motsetning til nå som vi skal ha det billigst mulig og dermed ender opp med MUK. Alternativt får vi lære ungene å koke kraft og gryter av "ugunstige" stykkningsdeler på heimkunnskapen så vi får en generasjon som kan dette.
Og enig om kylling, også parantesen om produksjonskjede. Jeg gjør det samme for kalkun. Helsteker først, og serverer den tradisjonell. Alle rester blir til taco, pålegg, salat osv, også blir skroget til verdens nydeligste kraft. Jeg fatter ikke at kraft ikke er noe som lages i større utstrekning, det er så utrolig nydelig.
|