Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva har du bakt i dag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-15, 19:52   #581
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du bakt i dag?

Sjokolade- og fudgecookies. Måtte knuse det brune sukkeret med hammer, men deretter gikk det greit.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 31-05-15, 20:13   #582
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Sjokolade- og fudgecookies. Måtte knuse det brune sukkeret med hammer, men deretter gikk det greit.

"Hva har du bakt/snekret i dag?"

Jeg har bakt room-gulrotkake. Og eltefrie rundstykker, selvsagt.

Gammel 31-05-15, 20:41   #583
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det er så rart at jeg ikke får til å heve brød når kaker og gjærdeig ellers går fint.
Har lagd rundstykker som gutta skal ha i matpakken ila uka.

Gammel 31-05-15, 21:00   #584
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

"Hva har du bakt/snekret i dag?"

Ja, hvor ER egentlig den tråden?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 01-06-15, 08:05   #585
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ja, hvem har vel ikke måttet gjøre det fra tid til annen.

Gammel 05-06-15, 15:55   #586
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

speltknekkebrød med frø

Nip er ikke aktiv  
Gammel 07-06-15, 06:26   #587
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget deig til verdens beste cookies som skal bakes ut i dag og så laget jeg en Jordbær-og champagnekake som også skal spises i dag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 07-06-15, 10:35   #588
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Her blir det også verdens beste cookies i dag.

Gammel 07-06-15, 19:05   #589
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tarte tatin; ble familieprosjekt siden jeg ikke bør bruke høgre arm/skulder så mye; mannen fikk dermed æren av å kjevle ut deigen. Resten hadde jeg god hjelp av Snuppa med.

Gammel 07-06-15, 22:11   #590
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jaffakake (egg- og melkefri, selvsagt) i hjerteform til min svigerinnes bursdag i morgen.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 11304313_10153294859130977_77022071_n.jpg (88,5 KB, 14 visninger)
Gammel 07-06-15, 23:46   #591
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg laget deig til verdens beste cookies som skal bakes ut i dag og så laget jeg en Jordbær-og champagnekake som også skal spises i dag.

Å hjelp, please, flytt til Oslo!

Gammel 08-06-15, 00:23   #592
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Man skulle bakt en flourless chocolate cake, men så var man ikke så organisert at man greide å få kjøpt ingrediensene i tide så det ble kjøpekake ... Men den skal lages en gang!

Kanskje jeg skulle startet en tråd som heter "Hva fikk du ikke bakt i dag?". Det er litt der jeg er for tiden ...

frukt er ikke aktiv  
Gammel 08-06-15, 06:49   #593
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å hjelp, please, flytt til Oslo!

Den jordbær- og champagnekaka gjorde det helt stille rundt bordet og så sa broren min: "Dette tror jeg er i toppsjiktet av alt du noen gang har laget." Så den ble veldig, veldig god om jeg skal si det selv.

Nenne er ikke aktiv  
Gammel 08-06-15, 08:44   #594
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den jordbær- og champagnekaka gjorde det helt stille rundt bordet og så sa broren min: "Dette tror jeg er i toppsjiktet av alt du noen gang har laget." Så den ble veldig, veldig god om jeg skal si det selv.

*ha* *ha* Du gnir det inn! Nei, ikke dra til Oslo, da Nenne. Kom til Trondheim - gode minner fra studietiden. En stor liten by, her har vi alt! (Bortsett fra godt vær da. Så noen som postet følgende på FB: I bibelen kalte de de en katastrofe da det regnet i 40 dager og 40 netter, i Trøndelag kaller vi det sommer)

Gammel 08-06-15, 08:53   #595
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hvor blir det av oppskriften da??

frukt er ikke aktiv  
Gammel 08-06-15, 08:54   #596
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

*ha* *ha* Du gnir det inn! Nei, ikke dra til Oslo, da Nenne. Kom til Trondheim - gode minner fra studietiden. En stor liten by, her har vi alt! (Bortsett fra godt vær da. Så noen som postet følgende på FB: I bibelen kalte de de en katastrofe da det regnet i 40 dager og 40 netter, i Trøndelag kaller vi det sommer)

Regn? Hva er det??
Jeg bor i den tørreste delen av England visstnok.

frukt er ikke aktiv  
Gammel 08-06-15, 09:26   #597
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis jeg noen gang skulle flytte på meg er Trondheim atskillig mer aktuelt enn Oslo ja.

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Hvor blir det av oppskriften da??

Oppskriften er hentet fra "Det søte liv" og ingredienslista er grei den, selv om syltetøyet i den (sponsede) oppskriften er hinsides dyrt. Det er fort gjort å lage en erstatning for kjøpesyltetøyet og da kan man bruke mindre sukker enn det sikkert er brukt i kjøpesyltetøyet også. Kaka er søt og god, så syltetøyet kan godt være litt mindre søtt.

Jeg synes ikke forklaringen til oppskriften er så god. For det første så skal bunnene stekes i tre omganger og det er greit nok, men det er tydelig at oppskriftsforfatteren har trimmet både sidekanter og selve bunnene for å få dem så rette og jevne. Jeg droppet det og min ble noe mer vindskjev og "hjemmesnekret", men det står altså ikke noe om det og det burde det gjort.

Videre står det at man skal bruke en 20 cm form. Det blir veldig smått og puslete synes jeg, så jeg økte mengden kakebunndeig med 50 % og gikk opp til en mer vanlig størrelse på springformen. Det er mer enn nok både fyll og glasur selv om diameteren på kaka er større, så det er ingen grunn til å øke på resten av ingrediensene.

Glasuren kan med stor fordel settes kaldt i 15-20 minutter i hvert fall før man tar den på kaka. Det står ingenting om det, men min glasur seg ned og ble ikke så fin som den kunne blitt fordi jeg tok den på med én gang. Det er ingen tvil om at oppskriftsforfatteren har benyttet seg av dette, for glasuren blir helt dønn stiv når den har stått kaldt over natten. Det å røre den ferdig og så la den stå kaldt før den legges på vil gjøre at glasuren er mye lettere å jobbe med og få pen.

Alle disse ekstratriksene har jo mest med utseende og presentasjonen av kaka å gjøre og spiller jo ingen rolle for smakens skyld, men skal man lage denne til en fest eller noe så er det jo moro å få den pen da.

Nenne er ikke aktiv  
Gammel 08-06-15, 10:13   #598
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg og eldste har bakt kanelboller.

Gammel 08-06-15, 10:17   #599
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg satt deig til donuts til heving. Skal lage digge store donuts med glaze. Jada, mandag i dag men jeg MÅ få opp bloggingen og da trenger jeg kjekke oppskrifter. Kremt.

Gammel 08-06-15, 10:42   #600
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Jeg har akkurat satt deig til ost- og urtebrød.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.