Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unge utenfor arbeidslivet - NAVere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-15, 21:50   #18
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVere

Jeg tror det holder på å bli større forskjeller i dagens samfunn. Jeg tror det istedet for å være "likt fordelt utover" så blir det en "vinner-gruppe" og en "taper-gruppe". Vinnerne er de med høy utdannelse, god helse og alle muligheter, og disse kommer typisk fra familier der også foreldrene har høy utdannelse og god helse. Taperne er de som kommer fra familier med lavere nivåer av ressurser, de som har det mer i fingrene enn i hodet og også de som kanskje ikke har evner nok til annet enn helt enkle jobber. Jeg tror mye av dette starter med at det knapt finnes enkelt, ærlig arbeid lenger. Selv butikkjobb er jo vanskelig å få nå, i allefall i sentrale strøk.

Og for disse er det jo en avveining mellom å a) jobbe livet av seg både for å få en jobb og uansett tjene ganske dårlig, eller b) få omtrent like mye/lite gratis penger av NAV. Det rasjonelle fornuftige valget er jo da å få nok til livsopphold, og tenke at da kan jeg heller bruke tiden til hobby. Problemet er at arbeid er en viktig kilde til mestring, sosialt miljø, identitet og god psykisk helse, og at uten en ok jobb går det ofte dårligere på sikt, og så blir det enda verre å gå ut i jobb, og da har man den onde sirkelen gående.

Man må begynne med dropouten i videregående tror jeg, og finne gode og attraktive livsveier også for dem som ikke er flinke på skolen. Jeg tror det er viktig å finne meningsfulle og gode jobber til unge, som ikke krever årevis med utdanning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.