Sv: Lesesirkeldiskusjon: "Stoner" (John Williams)
Jada, skrivestilen greier jo å speile Stoner ekstremt godt, det er jo en prestasjon, det altså. Jeg leste at forfatteren ser på Stoner som en "ekte helt" og det er jeg virkelig helt, helt, helt uenig i. Han er en sånn fyr som bare lar ting skje, ikke reflekterer noe særlig over det og ikke tar ansvar. Flere ganger blir han helt forundret over at andre faktisk tar stilling til ting, som f.eks. krig, kjærlighetsforhold, arbeidsforhold. "I haven't really thought about it".
Jeg ble bare så skuffet at den fortsatte slik, så klimaksløst, siden jeg likte starten så veldig godt. Men jeg er nok mer of a Steinbeck-girl.
Edith syns jeg bare var fæl å lese om underveis, og jeg håpet i grunn at han skulle banke henne opp eller ta livet av henne, men allikevel så er det jo noe der. De rare forsøkene på å finne seg selv, bli noe. Hun er i grunn en blanding av Bettie Draper og Blanche Dubois, og en ganske vanlig kvinneskikkelse, kanskje spesielt i amerikansk litteratur? Stoner lunter avgårde, mens hun lever virkelig i en ekstremt vanskelig brytningstid for kvinner.