|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utMange disney prinsesser ser relativt like ut, og mange disney prinser ser relativt like ut. Også er det bare det at det vises bilder av alle disney mennene som ikke er prinser opp mot alle jentene som er prinsesser?
![]() |
#103 |
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utDet var i alle fall mange prinsesser, og særlig de som trekkes frem i ettertid i tråden som "sååå like", mens mennene i hi var vel knapt en eneste prins?
![]() |
#104 |
flisespikker
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like ut
Det er mange prinsesser i Disneyfilmer, ja. Men det at kvinnelige hovedpersoner i Disneyfilmer veldig ofte er prinsesser er jo en god illustrasjon av at det er færre mulige roller for jenter.
![]() |
#105 |
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utDefinitivt, det er mest prinsesseroller for jentene, ikke utelukkende, men mye. Og DET syns jeg er mer problematisk enn at prinsessene (som vel tradisjonelt sett nesten "skal" være i slekt) ligner på hverandre.
![]() |
#106 |
Leser
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg opplever det samme som CD. Det er absolutt nok av smellvakre animerte tegneseriefigurer, men ikke alle. Synes jo at det oftest er samsvar innenfor samme film. Shrek er like pen/morsom/idalisert som Fiona (Shrek). Og Hans som Anna (Frozen). Men nåja, hvis jeg skulle ha påpekt en mangel innenfor tegneseriemediet så er det alt for få slemme kvinner / kvinnelige skurker. Kommer på Rosenrød (fra Fabler), noen få i Marveluniverset (Magneto sine kompanjonger) og i tegnefilmer kommer jeg på stemoren til Snehvit og Ursula. Men det popper nok opp noen flere hvis jeg tenker litt mer.
![]() |
#107 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utMor Gothel, stemoren til Askepott, den onde fe?
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 21-05-15 kl 08:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utCruella! Magica fra Tryll.
![]() |
#109 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJa, det virker som at det er flere menn/gutter i klovne- eller skurkeroller. I Disney-filmer er heltene stort sett pene/glætte, mens sidekick-en ser litt morsom ut. Komisk figur = komisk utseende. F.eks. stesøstrene til askepott. Så da er det jo både et problem at (Disney-)skjønnhet er påkrevd for å være helt, OG at det er flere gutter/menn som får/må være komiske og onde. Eller noe sånt.
![]() |
#110 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJa, snill = pen, stygg = slem er jo en slitsom stereotyp i all tegnefilm. Med hederlig unntak av Quasimodo og Gaston. Men Quasimodo får ikke dama, da, tross alt.
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 21-05-15 kl 09:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Leser
|
Ja, det er flere spesielt i ond-stemor-rollen, men tja ... antihelter?
Ja, men dette er jo ikke bare i tegnefilm. Du kjenner jo lett igjen skurkene i flere sjangre. Tegneserier er jo blitt mer komplekse enn de var, og nå tenker jeg at det finnes tegneserier i de fleste sjangre. Tegnefilm er jeg ikke så godt inne i, det er mye amerikansk og litt japansk i reportoaret.
![]() |
#112 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJa, jeg skrev egentlig all barnefilm først, men så endret jeg for å ikke forkludre bildet. Men jada, det er et kjent grep for å tidlig identifisere de gode og de slemme.
![]() |
#113 |
Sviiisj!!
|
He he, og der gjør jo også Frost et listig grep, når han kjekke drømmeprinsen (som ligner sånn på prinsen til Rapunzel), viser seg å være ond!
![]() |
#115 |
flisespikker
|
Ikke sant?
Veldig enig.
![]() |
|
|