Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Disney-/Pixar-damene ser helt like ut

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-15, 18:59   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like ut

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, men poenget er da virkelig ikke om Pixar har oppfunnet skjønnhetsidealene eller ideen om at det er veldig, veldig viktig for jenter å leve opp til disse idealene for å ha verdi eller interesse. Selvsagt gjorde de ikke det. Selvsagt har det vært sånn lenge.

Poenget er om de hjelper til å holde ideen i live og å bygge opp under den, eller om de prøver å bytte den ut med andre, bedre ideer. Og bevisstheten rundt ting som kjønnsroller og utseendefokus - særlig når det gjelder produkter og verk rettet mot barn - liker man jo gjerne å tro og påstå at er høyere enn tidligere. Dermed er det veldig på sin plass å påpeke det når man mener å se at store, viktige aktører ikke er så moderne i holdningene som de kanskje selv tror de er.

Mitt poeng er vel at det kan se ut som om at man alltid har dyrket skjønnhet innen lett-underholdningssjangeren og at jeg ikke ser det i seg selv som problematisk. Jeg tror det er mulig å la seg underholde av pene mennesker på film uten å kjøpe alle klisjeene, på samme måte som jeg tror det er mulig å like 50 Shades-boka uten å mene at seksualisert vold er skikkelig kult. :helt tilfeldig valgt eksempel:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:44.