|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like ut
Moren til Merida har da ikke spesielt store øyne (men det er bredt mellom dem, som Merida). De tre skilt-ved-fødselen-gutta i To på rømmen og Frost har da ikke mangel på storøydhet (men er nok eldre enn jentene vil jeg tro).
|
|
|
#2 |
|
|
Ganske svære øyne i forhold til nesen på dronninga også, altså. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utOgså uforglemmelige Roz - totalt uten nese (men mer justified, kanskje), uten å falle i glamourbøtta:
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Neida, men det var ikke jeg som brakte den opp, heller.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg kan være enig i at prinsene kan være ganske like, men det er generelt mye større variasjon i mannsrollene enn i kvinnerollene, uansett om de er en hovedfigur eller en bifigur. Nå er det jo et problem at det så godt som aldri er kvinnelige hovedpersoner i Disney/Pixar om det ikke også finnes en prins, men vi har ikke kvinnelige hovedpersoner som får lov til å se ut som Linguini fra Rattatouille f.eks. Eller Carl og Russel fra Up. Jeg vil også påstå at det er større variasjon utseendemessig mellom Buzz Lightyear og Woody, som begge kan regnes som helter i Toy Story, enn det er mellom hvilken som helst kvinnelig Pixar-hovedrolle. Det samme med Mr. Incredible og Frozone, begge superhelter.
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nå er jo heltinnen atskillig penere enn antihelten, ja, men tøff og kul og ligner ABSOLUTT ikke på Rapunzel. Hun har både nese og smale øyne.
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utHvem har lest dagens Nemi?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utJeg kjenner at jeg blir litt matt av at man tenker "pytt-pytt" om hvordan kvinner fremstilles jevnt over i disse mediene som, hvis jeg skal tro på hva folk også her på FP melder, åpenbart gjennomsyrer ens døtre liv fra tidlig alder. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har ikke deltatt i denne tråden annet enn min tilsynelatende off-topic-henvisning til Nemi over her.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
etterpåklokest
|
Man trenger ikke være blind om man er uenig. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Nei, men poenget er da virkelig ikke om Pixar har oppfunnet skjønnhetsidealene eller ideen om at det er veldig, veldig viktig for jenter å leve opp til disse idealene for å ha verdi eller interesse. Selvsagt gjorde de ikke det. Selvsagt har det vært sånn lenge.
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utNår det gjelder Frozen, er jeg derimot mye mer enig med Kanina enn med Tally - jeg likte filmen godt, syntes søsterhistorien var fin og overbevisende, og satte pris på at søskenforhold og vennskap ble fremstilt som vel så viktig som fjortissvermerier.
|
|
|
#18 |
|
etterpåklokest
|
Mitt poeng er vel at det kan se ut som om at man alltid har dyrket skjønnhet innen lett-underholdningssjangeren og at jeg ikke ser det i seg selv som problematisk. Jeg tror det er mulig å la seg underholde av pene mennesker på film uten å kjøpe alle klisjeene, på samme måte som jeg tror det er mulig å like 50 Shades-boka uten å mene at seksualisert vold er skikkelig kult. :helt tilfeldig valgt eksempel: |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Jeg synes det er et poeng å påpeke dårlige holdninger hos kultur- og underholdningsprodusenter, som sagt særlig når produktet er beregnet på barn. Det betyr ikke at jeg tror alle som liker den aktuelle underholdningen eller kulturen automatisk svelger eller deler disse holdningene, og jeg er litt lei av akkurat den stråmannen.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 19-05-15 kl 19:08. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Disney-/Pixar-damene ser helt like utDøh, ikke dra den "er det ikke lov å være uenig?"-greia! |
|
|
|
![]() |
|
|