Sv: Surrogati - Dokument 2 nå
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Kan jo være fordi vi definerer vederlag forskjellig? Jeg tenker at et vederlag feks kan være betaling av helsetjenester, transport etc Mao at man får dekket utgiftene sine, ikke en avlønning. For meg er det en forskjell (selv om jeg godt ser at man kan "dekke" over en avlønning som et vederlag)
Ved vederlag tenker jeg på økonomi som del av avtalen som inngås mellom partene. I en surrogatisak vil det gjerne lages avtaler for at ikke noen av partene skal bli lurt. Disse avtalene vil ikke være juridisk holdbare og bør heller ikke være det. Hvis det er lov å ta betaling for svangerskapstjeneste og unger kan det nedfelles i kontrakten. Hvis det ikke er lov så går den som blir gravid inn i dette uten noen garantier for at betalingen for ungen blir utført og det blir heller ikke snakk om angrerett og sånne ting. Rett og slett bør det forhindres juridisk at barn kan ende opp som salgsvarer.
Vi har lovverk som forhindrer dette pr i dag og det er jeg veldig glad for.
Å betale for helsetjenester og å i praksis gi gaver er selvsagt umulig å stoppe, men man kan forhindre at det inngås juridisk bindende avtaler om kompensasjon, noe som er veldig vanlig å inngå i land hvor dette er lovlig.
|