Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Surrogati - Dokument 2 nå

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-15, 11:24   #11
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Jeg synes det er problematisk med surrogati i fattige land hvor det er svært stor sannsynlighet for at kvinnene velger dette mer eller mindre utelukkende pga pengene. Jeg har derimot langt færre problemer med måten surrogati foregår på i land som Canada, hvor det ikke er lov å betale surrogatmoren for jobben (utgifter dekkes selvsagt). Det opplever jeg mer som noe surrogatmødrene velger av egen vilje fordi de har lyst til å gjøre dette for andre, og hvor de ikke har noen biologisk tilknytning til barnet.

Jeg synes problemstillingen i dokumentaren blir annerledes da surrogatmoren også er barnets biologiske mor. Hun gir jo faktisk vekk sitt barn, noe jeg ikke mener man gjør når man er surrogatmor for et barn som ikke er biologisk ens eget (selv om norsk lov mener det). Jeg ser nok som flere her for meg situasjoner hvor barnet vil undre seg over hvorfor kvinnen ikke ønsker å være hans/hennes mor. Som input mener jeg at det ikke er svangerskapet og fødselen som gir meg kjærlighet for og tilknytning til barna mine (i såfall ville jo adoptivforeldre føle mindre for sine barn, noe jeg betviler meget sterkt), så jeg ser rent prinsipielt ikke noe problem ved å være surrogatmor.

Jeg har et par venninner som har valgt å få barn alene vha sæddonor i Danmark. Å velge å få barn er jo alltid et egoistisk valg, man får alltid barn for ens egen skyld så jeg synes forsåvidt ikke dette er mer egoistisk enn å få barn som par. Disse barna har alltid visst hvordan de er laget, og det er foreløpig helt uproblematisk for dem. De opplever så mange ulike familiesammensetninger blandt venner og klassekamerater at det å ha en enslig forelder er ikke noe annerledes. Og så er det heller ikke slik at barn, enten de nå har én eller to foreldre, vokser opp uten andre enn foreldrene sine rundt seg. De har et stort nettverk og annen familie som mer enn gjerne stiller opp om noe skulle skje.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.