|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrollene
![]() |
#22 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneMen det er litt ekkelt også, kjenner jeg. Jeg synes min egen kommentar om at den ene dama høres ut som Nissekusine er litt klein. Jeg gjør jo narr av henne, og hever meg over henne. Og derfor føler jeg meg litt truffet av denne. http://www.dagbladet.no/2015/04/24/k...dier/38848160/ Samtidig som jeg synes det er viktig og riktig å få satt søkelys på hvem disse folkene som skriver sånt er, og altså synes de er ganske latterlige og usympatiske... :splittet: |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneJeg ser at det er en del som mener at dette er et angrep på ytringsfriheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneJeg er selvsagt enig i at kommentarfelt-"skribentene" er på viddene, men jeg reagerte på at VG-journalisten var svært uklar på at dette var et intervju, ble tatt opp og ble kringkastet på fjernsyn. Dette synes jeg faktisk er betenkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem siden: Jan 2012
Jeg er ikke enig i kommentaren du linker til. At VG velger å la helt fjerne kommentarer stå synes jeg egentlig er greit, siden man må skrive under med navn. Hadde det vært anonymt hadde det vært verre, synes jeg. Jeg mener altså det er bedre å få forskjellige meninger frem i lyset og dermed få muligheten til å diskutere dem, enn at slike holdninger får vokse i lukkede fora uten motargumentasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneJeg er heller ikke helt enig med Nyhus. At man fasiliteter betyr ikke at folk må oppføre seg som tullinger. Det er å umyndiggjøre kommentarfeltfolka fullstendig. Det er ikke å kneble noen ved å svare. Jeg er også litt uenig i at kan bare burde slette. Om man ikke har tenkt til å ansvarliggjøre dem, ja, da hadde det vært best å slette dem.
![]() |
#27 |
Ja. Jeg lurer på hvorfor noen skal fritas for kritikk og motargumenter. For å være grei? For å være mest mulig moralsk nøytral? Jeg forstår ikke hva Nyhus mener er problemet med at folk rister på hodet og forakter folk som skriver helt stappteite ting om andres menneskeverd. Skal vi helst late som om alle meninger er like mye verdt, slik at ingen kommer i fare for å hovere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Fola Blakken
|
Ja. Og jeg blir matt av alle kommentarene som går på at dette er knebling av ytringsfriheten. Altfor mange forveksler ytringsfrihet med frihet til å si hva som helst uimotsagt.
![]() |
![]() |
#29 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneAltså, jeg er ikke negativ til at man konfronterer kommentatorene. Jeg bare kjenner på at jeg ikke liker meg selv når jeg i tillegg til å være saklig uenig også tenker at de er mindre smarte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Jeg er virkelig stor tilhenger av saklige diskusjoner, men jeg synes ikke man trenger å late som om alle er like smarte, greie og empatiske for å oppnå det. Jeg synes det er saklig nok å si at man verken er grei eller smart om man synes andre mennesker "bare kan drukne". |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneNyhus skriver: "I stedet for å avvise trollet i døråpningen har altså VG valgt en strategi der de først slipper det inn i stua for deretter å peke på det og gjøre narr av det."
![]() |
#32 |
Glamorøs
|
Det tenker jeg ofte.
![]() |
#33 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneJeg er gjennomgående skeptisk til VGs fremgangsmåte her. Jeg har ingen problemer med at de konfronterer folk som har skrevet på veggen deres, men å intervjue folk på direkten, uten å ha avtalt det på forhånd, det gjør man bare ikke, og særlig ikke overfor privatpersoner. En ting er at det trolig bryter med Vær varsom-plakaten, en annen ting er at det er noe med maktbalansen i situasjonen som blir så riv ruskende gal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneJeg ser poenget ditt, Teofelia, men synes likevel det er på sin plass å løfte disse nettrollene ut i dagslys og kle dem av. De får herje på grotesk vis i kommentarfeltene uten å måtte stå for det de sier.
![]() |
#35 |
Bedreviter
|
Det er metoden jeg reagerer på, ikke det at de blir løftet frem i lyset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneDet ville jo egentlig vært interessant å lese PFUs vurdering av saken, noe vi sikkert etterhvert får. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Bedreviter
|
Fra Vær varsom-plakaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Og spesielt i det første intervjuet, med den eldre damen, ble jo plakaten solid overtråkket av journalisten. Jo da, damens meninger var slette og teite, men journalisten bør likevel holde seg for god til å stille noen i gapestokk på denne måten (selv om de kanskje hadde fortjent det). Yrkesetikk er en fint ting, og dette var slett journalistikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Du vet, yttringsfrihet er å si hva man vil uten å måtte stå til ansvar for det.
![]() |
#40 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mads ringer kommentarfelttrolleneDet er vel ytterst få av de som kommenterer i sånne kommentarfelt som tenker over at de kan måtte stå til rette for det de har sagt en dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|