Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mads ringer kommentarfelttrollene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-15, 17:40   #21
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mads ringer kommentarfelttrollene

Dette bekrefter egentlig alle mine fordommer mot mange av dem som morer seg i kommentarfeltene til VG

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 17:42   #22
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Men det er litt ekkelt også, kjenner jeg. Jeg synes min egen kommentar om at den ene dama høres ut som Nissekusine er litt klein. Jeg gjør jo narr av henne, og hever meg over henne. Og derfor føler jeg meg litt truffet av denne. http://www.dagbladet.no/2015/04/24/k...dier/38848160/ Samtidig som jeg synes det er viktig og riktig å få satt søkelys på hvem disse folkene som skriver sånt er, og altså synes de er ganske latterlige og usympatiske... :splittet:

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 17:42   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at det er en del som mener at dette er et angrep på ytringsfriheten.

"Hvah? Blir man oppringt for å snakke enda mer om meningene sine? VI BLIR, eh, KNEBLET! ELLER NOE!"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 17:53   #24
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg er selvsagt enig i at kommentarfelt-"skribentene" er på viddene, men jeg reagerte på at VG-journalisten var svært uklar på at dette var et intervju, ble tatt opp og ble kringkastet på fjernsyn. Dette synes jeg faktisk er betenkelig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 18:30   #25
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Men det er litt ekkelt også, kjenner jeg. Jeg synes min egen kommentar om at den ene dama høres ut som Nissekusine er litt klein. Jeg gjør jo narr av henne, og hever meg over henne. Og derfor føler jeg meg litt truffet av denne. http://www.dagbladet.no/2015/04/24/k...dier/38848160/ Samtidig som jeg synes det er viktig og riktig å få satt søkelys på hvem disse folkene som skriver sånt er, og altså synes de er ganske latterlige og usympatiske... :splittet:

Jeg er ikke enig i kommentaren du linker til. At VG velger å la helt fjerne kommentarer stå synes jeg egentlig er greit, siden man må skrive under med navn. Hadde det vært anonymt hadde det vært verre, synes jeg. Jeg mener altså det er bedre å få forskjellige meninger frem i lyset og dermed få muligheten til å diskutere dem, enn at slike holdninger får vokse i lukkede fora uten motargumentasjon.

Jeg synes heller ikke det gjør noe å gjøre narr av noen som synes at fattige folk i nød like godt kan drukne. Jeg hever meg definitivt over folk som mener det, og føler meg ikke truffet en plass.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 19:13   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke helt enig med Nyhus. At man fasiliteter betyr ikke at folk må oppføre seg som tullinger. Det er å umyndiggjøre kommentarfeltfolka fullstendig. Det er ikke å kneble noen ved å svare. Jeg er også litt uenig i at kan bare burde slette. Om man ikke har tenkt til å ansvarliggjøre dem, ja, da hadde det vært best å slette dem.

Selvsagt handler dette om klikk også, VG er i stor grad en reklamefinansiert avis.

Kunne de vært klarere på st det ville bli vist på nett, sikkert. Men jeg syns absolutt ikke de var uklare. Jeg tror altfor mange kommenterer fordi det er lett. De tenker ikke på at de snakker om mennesker og at de leses, og tolkes inn i ulike sammenhenger, av tusener. Jeg syns det er helt greit å be dem utdype.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 20:12   #27
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er å umyndiggjøre kommentarfeltfolka fullstendig.

Ja. Jeg lurer på hvorfor noen skal fritas for kritikk og motargumenter. For å være grei? For å være mest mulig moralsk nøytral? Jeg forstår ikke hva Nyhus mener er problemet med at folk rister på hodet og forakter folk som skriver helt stappteite ting om andres menneskeverd. Skal vi helst late som om alle meninger er like mye verdt, slik at ingen kommer i fare for å hovere?

Jeg synes det er mye mer respektløst enn å faktisk diskutere med folk.

Gammel 24-04-15, 20:37   #28
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror altfor mange kommenterer fordi det er lett. De tenker ikke på at de snakker om mennesker og at de leses, og tolkes inn i ulike sammenhenger, av tusener. Jeg syns det er helt greit å be dem utdype.

Ja. Og jeg blir matt av alle kommentarene som går på at dette er knebling av ytringsfriheten. Altfor mange forveksler ytringsfrihet med frihet til å si hva som helst uimotsagt.

Gammel 24-04-15, 21:07   #29
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Altså, jeg er ikke negativ til at man konfronterer kommentatorene. Jeg bare kjenner på at jeg ikke liker meg selv når jeg i tillegg til å være saklig uenig også tenker at de er mindre smarte.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 21:21   #30
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Altså, jeg er ikke negativ til at man konfronterer kommentatorene. Jeg bare kjenner på at jeg ikke liker meg selv når jeg i tillegg til å være saklig uenig også tenker at de er mindre smarte.

Jeg er virkelig stor tilhenger av saklige diskusjoner, men jeg synes ikke man trenger å late som om alle er like smarte, greie og empatiske for å oppnå det. Jeg synes det er saklig nok å si at man verken er grei eller smart om man synes andre mennesker "bare kan drukne".

Gammel 24-04-15, 21:24   #31
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nyhus skriver: "I stedet for å avvise trollet i døråpningen har altså VG valgt en strategi der de først slipper det inn i stua — for deretter å peke på det og gjøre narr av det."

Ja, nettopp! Få skiten opp i lyset, konfronter og kle av den. Ved å slette over en lav sko gir vi jo disse folka ammunisjon i all sin forurettethet.

Gammel 24-04-15, 21:29   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tenker jeg ofte. Nen her er det jo viktig hvordan journalisten opptrådte. Kunne han informert bedre? Ja, hvertfall første personen han ringte. Burde de unnlatt å vise dem som ikke ville snakke med navn og bilde? Mnja, muligens. På den andre siden har de faktisk sagt noe offentlig med det samme navnet og bildet. Det burde de ha tenkt over selv. Oppførte han seg fordømmende? Nei. Han var saklig, interessert og viste kun journalistisk pågåendhet (is that even a word?). Jeg hadde sagt "er du helt dust, eller?!" Bra jeg verken er journalist eller politiker, tenker jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 22:46   #33
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er gjennomgående skeptisk til VGs fremgangsmåte her. Jeg har ingen problemer med at de konfronterer folk som har skrevet på veggen deres, men å intervjue folk på direkten, uten å ha avtalt det på forhånd, det gjør man bare ikke, og særlig ikke overfor privatpersoner. En ting er at det trolig bryter med Vær varsom-plakaten, en annen ting er at det er noe med maktbalansen i situasjonen som blir så riv ruskende gal.

Jeg syns dette var kvalmende journalistikk, tett og slett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 23:13   #34
Anikka
Snøavhengig

Anikka sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Jeg ser poenget ditt, Teofelia, men synes likevel det er på sin plass å løfte disse nettrollene ut i dagslys og kle dem av. De får herje på grotesk vis i kommentarfeltene uten å måtte stå for det de sier.

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 23:24   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Jeg ser poenget ditt, Teofelia, men synes likevel det er på sin plass å løfte disse nettrollene ut i dagslys og kle dem av. De får herje på grotesk vis i kommentarfeltene uten å måtte stå for det de sier.

Det er metoden jeg reagerer på, ikke det at de blir løftet frem i lyset.

Gammel 24-04-15, 23:37   #36
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Standard

Det ville jo egentlig vært interessant å lese PFUs vurdering av saken, noe vi sikkert etterhvert får.

Jeg fikk forøvrig ikke med meg at det var direktesendt, og så for meg at de samtalene som ble sendt var godkjent på forhånd. Nå er jeg likevel ikke sikker på om det ville endret mitt syn, jeg synes det er fryktelig drøye utsagn de har klart å fremmet offentlig, og kjenner jeg må le av all uffing og akking over egne rettigheter i kommentarfeltene nå (selv om de altså selv synes det er greit at andre dør). Jeg lurer også på om det vil gi noen umiddelbare effekter, og heller mot at målet muligens kan hellige middelet denne gangen.

Gammel 25-04-15, 00:25   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Sitat:

3.3. Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers overfor kilder og kontakter. Avtale om eventuell sitatsjekk bør inngås i forkant av intervjuet, og det bør gjøres klart hva avtalen omfatter og hvilke tidsfrister som gjelder. Redaksjonen selv avgjør hva som endelig publiseres.

Fra Vær varsom-plakaten.

Gammel 25-04-15, 07:28   #38
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fra Vær varsom-plakaten.

Og spesielt i det første intervjuet, med den eldre damen, ble jo plakaten solid overtråkket av journalisten. Jo da, damens meninger var slette og teite, men journalisten bør likevel holde seg for god til å stille noen i gapestokk på denne måten (selv om de kanskje hadde fortjent det). Yrkesetikk er en fint ting, og dette var slett journalistikk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-15, 11:25   #39
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg ser at det er en del som mener at dette er et angrep på ytringsfriheten.

"Hvah? Blir man oppringt for å snakke enda mer om meningene sine? VI BLIR, eh, KNEBLET! ELLER NOE!"

Du vet, yttringsfrihet er å si hva man vil uten å måtte stå til ansvar for det.

Gammel 25-04-15, 12:05   #40
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Det er vel ytterst få av de som kommenterer i sånne kommentarfelt som tenker over at de kan måtte stå til rette for det de har sagt en dag.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.