Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kaffetråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-07, 11:49   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaffetråden

Jeg starter en kaffetråd
Jeg fikk denne i presang:

Og nå lurer jeg på hvordan jeg lager best mulig espresso med den?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 23:19   #2
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaffetråden

Fyll den nederste beholderen med kaldt, rent vann.
Fyll den midterste beholderen ("kaffesila") med god, nykvernet espresso.
Skru på plass den øverste kaffekjelebeholderen.
Sett dingsen på plata, skru på full guff og vent til kaffen trekkes opp i den øverste beholderen, og vips så har du ferdig kaffe.

Jeg liker denne godt for mine kaffe-med-varm-melk lørdagsmorgener

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 15:12   #3
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaffe med varm melk
Varmer du melken på plata, eller har du noe fancy steam greier? :blottlegger mine mangelfulle kontinale kunnskaper om kaffe:

Jeg er også interessert i flere kaffeoppskrifter, hvis noen vil dele

Gammel 01-06-07, 15:47   #4
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg lager kaffe på samme måte som Palmen. Melka varmer jeg på plata i en kjele, også steamer jeg den med en plast-steamer som jeg har kjøpt på Ikea. Deilig!

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 16:28   #5
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Her er et lite bidrag fra meg..

LYKKELIG EKTESKAP
2dl ferdig sjokolademelk
1dl sterk kaffe
2-3ss konjakk eller rom
litt kremfløte
sjokoladerasp

Ha sjokoladedrikken i et høyt glass. Slå kaffen og konjakken i. Topp med en kremklatt(krem i sprayboks)og litt revet sjokolade. Denne drikken kan du servere varm eller kald.

Kan kalle det reste-mat om du har rester av kaffe, krem, konjakk eller sjokolademelk..

Gammel 01-06-07, 16:42   #6
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Fyll den nederste beholderen med kaldt, rent vann.
Fyll den midterste beholderen ("kaffesila") med god, nykvernet espresso.
Skru på plass den øverste kaffekjelebeholderen.
Sett dingsen på plata, skru på full guff og vent til kaffen trekkes opp i den øverste beholderen, og vips så har du ferdig kaffe.

I tillegg pleier jeg å koke litt vann og ha det i koppen med espresso. Sånn ca 50/50 blanding. Da blir det en nydelig Americano.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 18:09   #7
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg lager kaffe på samme måte som Palmen. Melka varmer jeg på plata i en kjele, også steamer jeg den med en plast-steamer som jeg har kjøpt på Ikea. Deilig!

Er det en bitteliten batteridrevet visp du tenker på? En slik en har jeg også, tror den kostet 20 kroner på Ikea og den funker som rakkern. Jeg varmer også melka i en kjele på plata, men ikke så varm som til kokepunktet.

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 18:48   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Da har jeg forsøkt dette, skikkelig nydelig kaffe! Trodde ikke en slik enkel sak kunne fungere så godt

Gammel 01-06-07, 19:42   #9
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også sånn + melkeskummeren. Varmer melken på platen til det ryker og pumper 20 ganger. Perfekt skum.

Jeg og gubben koser oss med en kopp stort sett hver kveld etter at barna er lagt. NAM!

Gammel 01-06-07, 19:52   #10
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ååh jeg savner melkeskummeren min... Jeg elsker algerisk kaffe, og sørger alltid for å få meg en liten ladning når noen reiser nedover, og den brukes kun i sånn espressokanne...

Jeg kjøpte min espressokanne for 60 kroner, en sånn til 12 kopper hehe. Like fin syv år senere.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 20:17   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Da har jeg forsøkt dette, skikkelig nydelig kaffe! Trodde ikke en slik enkel sak kunne fungere så godt

Jo, man må ha en god og dyr espressomaskin for å slå en bialettikanne!

Gammel 01-06-07, 21:57   #12
IOA

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Er det en bitteliten batteridrevet visp du tenker på? En slik en har jeg også, tror den kostet 20 kroner på Ikea og den funker som rakkern. Jeg varmer også melka i en kjele på plata, men ikke så varm som til kokepunktet.

Nei, den er ikke batteridrevet, den er til å pumpe opp og ned. Kostet 5 kr eller noe. Den funker veldig bra. Det geniale er at man kan lage kaffen først, sette den til side og varme melka på den allerede varme platen. Jeg ønsker meg egentlig en sånn melkeskummer som GinaK har, men har ikke prioritert det til nå.

Gammel 01-06-07, 22:01   #13
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

... Jeg elsker algerisk kaffe

Vi kjøpte masse kaffe med oss hjem da vi var i Sør-Amerika. Nydelig! De kunne lage kaffe de! Fikk servert konsentrat, og de helte over enten varmt vann eller varm melk. Mmmm..

Gammel 01-06-07, 22:57   #14
IOA

IOA sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Vi kjøpte masse kaffe med oss hjem da vi var i Sør-Amerika. Nydelig! De kunne lage kaffe de! Fikk servert konsentrat, og de helte over enten varmt vann eller varm melk. Mmmm..

Jeg har også alltid kjøpt med kaffe fra Mellom-Amerika. Genial gave feks til foreldre som har alt! Vi kjøpte en stor pose fra Dominikanske republikk i høst, men den ble fort borte gitt.

Gammel 03-06-07, 21:51   #15
Vårin
Trist

Vårin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Vårin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Oi, nå fikk jeg lyst på en sånn espressokanne.

IOA; hvor får man tak i den melkeskummeren?

Vårin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 22:33   #16
IOA

IOA sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vårin, her.

IOA; hvor får man tak i den melkeskummeren?

Hvis det var min 5 kr-plastikskummer du tenkte på, så ble den kjøpt på Ikea for 4 år siden.

Gammel 04-06-07, 11:07   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Denne oppskriften var også god:
Dessertkaffe
Ta 2 deler espresso.
1 del varm melk.
Rør i 2 ss sjokoladesaus.

Jeg har forøvrig fått et nært forhold til min nye bialettikanne
Nå ønsker jeg meg melkeskummeren

Gammel 04-06-07, 11:50   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ganske enkel smak i kaffeveien og liker ikke å blande annet enn melk i. Men et tips til hverdagsbruk dersom man ikke gidder å styre med melkeskummer: jeg pleier å varme kaffemelk i mikrobølgeovnen. Enten har jeg melk i koppen min først og bølger den til den nesten koker før jeg har kaffen i, eller, hvis det skal være til flere enn meg eller mer enn én kopp, så har jeg melk i en hvit ovnsfast mugge og varmer denne i mikrobølgeovnen før servering. Det er så dumt å ha kald melk i kaffen, synes jeg, for da blir jo alt sammen kaldt.

Gammel 04-06-07, 12:11   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg har også sånn + melkeskummeren. Varmer melken på platen til det ryker og pumper 20 ganger. Perfekt skum.

Jeg har også denne melkeskummeren. Men pumper du 20 ganger altså? Jeg pumper ikke så lenge, og likevel blir skummet "hardt" og helt himmelsk.

Jeg har for øvrig en elektrisk versjon av en slik kaffekanne. Jeg ønsker meg en slik Biroletti-kanne til jul, men søsteren min kjøpte feil. Først ble jeg litt lei meg og trodde det ikke ville gi samme resultat, men det gjorde det. Fungerer på samme måte som den "vanlige" kannen på alle måter med unntak av at vi setter inn kontakten i støpselet i stedet for å sette kannen på platen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-07, 09:46   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Mannen synes jeg var litt gal når jeg tok med kanna på hytta i helgen. Den ble selvfølgelig med hjem igjen også
Skal stikke innom å se på melkeskummeren i ettermiddag.

Skilpadda: Kaffe og varm melk er fortsatt en klar ener her også. Det blir noe litt annet enn kaffe når man begynner å blande inn sjokolade, alkohol osv. Godt, men noe annet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.