Sv: Brennpunkt om nordmenn i front mot IS
Interessant. Jeg har ikke mulighet til å se dokumentaren nå, men har lest artikkelen som fulgte med.
Ift. noen av tankene dine, så har jeg prøvd å tenke selv; hadde jeg følt meg som amerikansk om jeg flyttet dit som femåring med norske foreldre, for eksempel? Tja, jo, jeg tror kanskje det. Hadde jeg følt meg zambisk om jeg flyttet dit med foreldrene mine på samme tidspunkt? Vet ikke. Grunnen til det er nok at jeg ville skilt meg mer ut i Zambia, både på grunn av hudfarge og fordi kulturene er så veldig anderledes. Norsk og amerikansk kultur står mye nærmere hverandre sånn sett.
Defor kan jeg godt forstå at han mener han er norsk, men ikke nordmann. Foreldrene hans har jo også en veldig dramatisk historie, sterkt knyttet til Kurdistan, noe som jeg vil tro gjør at identifiseringen med familien og det tidligere hjemlandet sterkt.
Nå har jeg som sagt ikke sett dokumentaren og kan ikke uttale meg om sønnen fremtreden, eller tenke meg til om han er fryktelig dårlig til å skrive søknader. Men at ungdom med utenlandsk navn oftere blir lagt i avslagsbunken, til tross for gode karakterer er jo ikke akkurat noe å tvile på, så det er jo meget godt mulig at det skjer her også. I tillegg har man aspektet med selvoppfyllende profetier. Man har en forventning om at man ikke kommer til å få jobb, ergo er det ikke vits i å prøve veldig hardt heller.
Dette minner meg om at jeg må få kjøpt siste Morgenbladet og lest deres artikler om etniske nordmenn som sloss for IS. Edit: mulig det bare var en artikkel om nordmenn som konverterer til islam, ikke blir ekstremister.