Sv: Asylbarna
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg kjenner jeg blir litt av at dere mener seriøst at man skal plassere barna i fosterhjem og sende hjem foreldrene.
Jeg mener heller ikke at vi skal la alle bli. Jeg innser at man er nødt til å sende noen tilbake til verre levekår enn her. Men jeg mener det er sunt å bli emosjonelt påvirket av praksisen, og spesielt metodene som benyttes både ved vurderingen sv søknadene, og ved selve utkastelsen.
Fikk ikke lov til å prikke deg, men er helt enig.
Det er mye ved praksisen som skurrer for meg. Blant annet hvordan returavtalene kommer i stand og hvordan mottakerlandet i verste konsekvens defineres som trygt fordi de selv hevder å være et trygt land. Å sende en alenemor som har fått barn utenfor ekteskap til et samfunn som det afghanske burde få enhver byråkrat til å gråte blod. Det er jo også slik at land som UDI/UNE definerer som trygge å returnere til viser seg å ikke være det likevel. Det er også slik at Norge stadig får kritikk av blant annet FNs barnekonvensjon for sin praksis rundt asylbarn, og når vi snakker om et av verdens rikeste og mest demokratiske land så skurrer det enormt for meg at FN skal behøve å kritisere hvordan vi behandler mennesker her.
Jeg greier ikke å redusere mennesker i nød til et spørsmål om kroner og kostnader, så det er sikkert fint at jeg sysler med helt andre ting til vanlig. Samtidig så blir det helt unaturlig for meg å bare godta at alt myndighetene gjør er riktig og fint, så jeg syns det er godt å se at det faktisk finnes såpass med anstendighet blant folk at det reises noen røster i forbindelse med praksisen justisministeren har satt i gang. Så er i det minste ikke alt i dette samfunnet kaldt og goldt.
|