Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Novla, her.
Jeg er fortsatt mildt sjokkert over at folk sidestiller vegetarianisme med generell kresenhet, altså. For meg er det innlysende at det er forskjell på en som er vegetarianer av etiske grunner (som i "har problemer med å spise døde vesener") og på en som ikke liker rød mat; det er forskjell på en kylling og en paprika, liksom.
Jeg er hverken vegetarianer (eller spesielt forståelsesfull av meg normalt sett ), men dette var en merkelig diskusjon, synes jeg.
Det kan sammenlignes på en måte, men på en annen måte ikke.
For personene det er snakk om går det i praksis ut på det samme. En person som har angst og av den grunn ikke spiser rød mat spiser jo ikke rød mat om vedkommende kommer på besøk. Det er fint om det blir opplyst om på forhånd slik at man kan velge gul paprika og gule tomater framfor røde.
Begrunnelsene derimot er ulike. Hos den ene handler det om et etisk valg, mens det hos den andre handler om psykiatri.
Jeg tenker ikke at det ene er en mer høyverdig årsak enn den andre og for meg som vert bør det ikke gjøres forskjell der. Jeg ville forsøkt etter beste evne å tilåasse for begge.
|