Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Jeg synes jo hele problemstillingen er absurd. Men jo, jeg er ganske sikker på at vi kalorimessig vil kunne ha minst like stor selvforsyningsgrad i Norge med vegankosthold. Det dyrkes ufattelige mengder dyremat på jord som kunne gitt menneskemat.
Jeg er ikke veganer, men om jeg skulle valgt veganisme som livssyn måtte jeg jo hatt tro på at verdensbildet mitt var bærekraftig. Og da lurer jeg igjen på hvordan økosystemet ville sett ut om man fjernet husdyrhold fullstendig. For nei, jeg tror ikke jeger- og sankersamfunnet ville kunnet understøtte en befolkningsmengde som vi har i dag. Og kanskje vil det gi uheldige konsekvenser om man skulle drive jordbruk fullstendig uten gjødsel fra dyr. Jeg klarer liksom ikke helt å se for meg hva man, som ytterste konsekvens, ser for seg som ideelle prinsipper å bygge et bærekraftig samfunn på, i et vegansk perspektiv. Jeg har jo selvsagt ikke Svaret på hva som er et bærekraftig samfunn i et ikke-vegansk perspektiv heller, men jeg tror at en eller annen form for balansert samspill mellom menneske og dyr er fint å ha med i kortstokken av virkemidler.