Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Synd at en i utgangspunktet interessant og lærerik diskusjon begynner å skjene ut i "nå gjelder det å finne de mest usannsynlige problemstillingene dere"...
Jeg tilhører de som prøver å tilrettelegge der det går, og ser det som vanlig høflighet for gjester med spesielle ønsker å gi meg beskjed om det på forhånd, like mye som det for meg er et spørsmål om høflighet å enten gjøre det samme ovenfor andre eller spise det jeg (kan) av det som blir servert. 
Til HI - (og vær så snill å ikke ta dette på feil måte) - hvordan sier du fra, når du sier fra? En venninne av meg har særlige behov med tanke på rengjøringsmidler, parfyme etc. Mye av det jeg bruker i hjemmet mitt, feks salmiakk, tåler hun ikke. Ikke legebevist, men følelsesbevist for hennes del. (Altså ikke en verifisert allergi, men hun føler at hun blir dårlig av det). Ok, så når hun skal komme på besøk, unngår jeg slike vaskemidler så langt det går. "Problemet" hennes er at dersom hun sier i fra om dette, enten i forkant av eller når hun er kommet på besøk/merker problemer, så gjør hun dette på en måte som høres veldig "martyr" ut. Jeg vet hun ikke mener det slik, men utsagn som "åja, kjenner at jeg nok kommer til å miste stemmen snart, men ikke tenk på meg, det går nok greit", får enkelte til å reagere med oppgitthet - fordi man forventer at folk da heller sier klart og tydelig fra på forhånd, og ikke sitter etterpå og "sutrer" (jeg sier ikke at du gjør det, men av og til blir ting oppfattet slik uansett).