Sv: Brennpunkt om dagligvarebransjen i Norge
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
For min del er det beskrivelsen av hvordan JM-avtalene brukes som skalkeskjul for korrupsjon i dagligvarebransjen jeg reagerer på. Det er noe helt annet enn den gamle «Forbrukerne kan takke seg selv for dårlig utvalg»-visa.
Og hvor tar du det i fra, at det er korrupsjon? Den eneste i artikkelen og i programmet som kaller det korrupsjon er Hval-produsenten. Det står også:
Sitat:
Joint Marketing utgjør i dag flere milliarder kroner som overføres mellom leverandørene og paraplykjedene uavhengig av de varer som selges og kjøpes. Det oppgis fra leverandørene at de i gjennomsnitt registrerer å oppnå kun 30 pst. gjenytelser på de midler som er innbetalt til felles markedsføringsaktiviteter i regi av paraplykjedene
Jeg leser ikke korrupsjon i det, bare det at leverandørene ikke opplever å få tilbake like mye som de betaler i markedsføringskroner, og da er det i mine øyne et opplagt forhandlingspunkt i neste runde. Alle DM-er som vi får i postkasse, på TV, i aviser er betalt av disse JM-pengene. Og markedsføring er skjitdyrt, mye, mye dyrere enn jeg tror hvermansen er klar over.
Jeg reagerte ganske mye på at Brennpunkt baserte mye av informasjonen sin om forhandlinger fra en av Norgesgruppen sine sjefsforhandlere, som for det første jobbet der for ganske mange år siden (og mye har garantert endret seg i årene etterpå) og som for det andre fikk sparken i 2003 på grunn av en personalsak, som etter sigende var at hadde krevd betaling fra en leverandør for en reise. For pålitelig som kilde er egentlig han? Det var det ingen som stilte spørsmål ved i reportasjen.