|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien? | |||
| Vi har fullstendig felles økonomi |
|
85 | 42,71% |
| Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk |
|
18 | 9,05% |
| Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk |
|
78 | 39,20% |
| Vi har fullstendig separat økonomi |
|
18 | 9,05% |
| Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiHva, svarer ikke engang på telefonen hans?
|
|
|
#102 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi
Teoretisk sett mulig å gå inn på den andres ulike kontoer: veldig vanlig. At man faktisk gjør det: ikke vanlig. Mannen kan de fleste av mine passord tror jeg. Jeg kan hans. Hadde vi ikke hatt respekt nok for hverandre og stolt nok på hverandre til å være sikker på at dette ikke ble brukt feil hadde vi jo ikke kunnet ha det. Det er en selvfølge at han ikke leser mine meldinger og min mail med mindre han blir bedt om det.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Nei det gidder jeg ikke. Han kan ringe de opp selv hvis han vil. Min hører han aldri, for jeg har nesten aldri på lyd. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
maler
|
|
|
|
#105 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi betaler inn til regningskonto for alle faste utgifter, og til et felles kort som brukes til mat, gaver og ting til barna. Så egne konti til eget forbruk, sparing og utgifter.
|
|
|
#106 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiMen det er ikke noen regel vi har altså. Og det er faktisk veldig sjeldent at folk ringer begge to for å få tak i oss. De eneste jeg kan komme på som gjør det er brødrene mine og moren til mannen. Kanskje gutta våre, men jeg ser jo ofte etter hvem som ringer. Er det broren min så tar jeg den kanskje, er det svigermor gidder jeg ikke. Bare hvis hun ringer meg. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi, men separate kontoer. Vi har hver våre PCer og telefoner og sjekker ikke hverandres PC/telefon, jeg tror ikke vi kjenner passordene til hverandre engang. Jeg har ingenting å skjule, men synes man kan ha et privatliv selv om man er gift. Og jeg synes det er greit at venner og kjente kan sende ting og vite at det er bare den det er ment for som får se det.
|
|
|
#108 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg deler ikke passordet mitt med noen altså, og vil ikke vite andres heller. Min epost, facebook etc er mitt.
|
|
|
#109 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi. Hver sine kontoer, men full disposisjonsrett over hverandres kontoer. Kan ellers signerer hovedinlegget. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det kan vi gjøre, kommer helt an på hvem som ringer, men som regel roper en av oss (fra do eller dusj |
|
|
|
|
|
#111 |
|
© All rights reserved
|
Ja, jeg tror ikke det er uvanlig, i alle fall ikke i det kretser (både jobb og privat) der jeg ferdes. Å kalle det en symbiosetilværelse er forøvrig usaklig og barnslig, synes jeg. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Nettopp. Jeg blir litt sånn
|
|
|
#113 |
|
Rockesøster
|
Det var ikke ment som kjipt når jeg kalte det for symbiosetilværelse, altså, men for meg som er ekstrenmprivat og bor i lag med en som er lik så fremstår nok det å ha tilgang til hverandres liv så fullstendig som symbiotisk.
|
|
|
#114 |
|
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles økonomi, hver våre kontoer, men disposisjonsrett på hverandres. Vi har i de femten årene vi har vært gift aldri hatt noen opphetede diskusjoner om økonomi tror jeg. Vi er temmelig samkjørte, ingen av oss har forbruk av en størrelse som gir utfordringer og vi er samkjørte med tanke på budsjett for familien. Vi hadde omtrent like lite med oss inn av økonomiske verdier i forholdet. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiVi har felles regningskonto, men resten rimelig separert hvilket vi begge syns er veldig greit. Da kan vi bruke penger på hva vi vil uten å spørre/sjekke med den andre eller å ha dårlig samvittighet for at vi bruker mer penger enn den andre. Sist redigert av Pelen : 14-03-15 kl 09:53. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sånn har vi det også. Fullstendig uproblematisk. Men ingen av oss er inne og leser av den grunn. Det er jo ikke det det handler om for vår del ihvertfall. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiHer er alt felles. Vi har hver vår lønnskonto,men jeg styrer alt av regninger og vi bruker hverandres kort/overfører ved behov etter som hvem som har mest penger. Slik har vi hatt det i 20 år og ser ingen grunn til å endre på det.
|
|
|
#118 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiEt lite spørsmål inn fra sidelinjen her nå; Hva hvis det med et smell og et brak skulle bli slutt på samlivet? At man på noen timer/dagers varsel skulle gå fra å være i et parforhold der alt i teorien kan deles til å kanskje skal stå der som en sveket part med en gal eks (og tro meg, de snur fra normaltfungrende til klin gæærn på veldig kort tid).
|
|
|
#119 |
|
maler
|
Sv: Fraråder folk å ha felles økonomiJeg velger jo å tro at jeg ikke blir sveket av en gal ex da selv om jeg vet det er eksempler på at det skjer. Jeg er imidlertid ikke så sikker på at det at vi har tilgang på hverandres nettbank utgjør den helt store forskjellen i den sammenhengen, man havner like mye i uføret hvis ektefelle tar opp så mye lån at man til sammen kommer ut med negativ saldo. Har man ikke særeie har man når man er gift felles økonomi uansett, det kommer mer an på hvordan man organiserer seg i hverdagen.
|
|
|
#120 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
De 10-20-30 000 kr som står på konto da spiller liten rolle i det store og det hele, tenker jeg.
|
![]() |
|
|