Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 17:16   #541
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg er faktisk vesentlig mer knyttet til det navnet jeg giftet meg til enn det jeg hadde som barn.

Samme her. Det føltes som en lettelse å bytte etternavn (og jeg skal innrømme at det var litt kjekt å bli kvitt et gørrkjedelig -sen-navn og få et navn kun vår familie har i hele Norge, det må jeg jo innrømme). Og jeg er glad min svigerfamilie ikke hadde noe imot at jeg byttet. Har egentlig aldri hørt den problemstillingen før her på FP (bombe), men her gikk det i hvert fall smertefritt.
Jeg skjønner jo at de som har veldig tilhørighet til slektsnavnet sitt, ikke vil ta bort navnet. Men da må man vel skjønne at det finnes folk som virkelig IKKE har tilknytning til det whatsoever.

Gammel 10-03-15, 17:24   #542
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Men da må man vel skjønne at det finnes folk som virkelig IKKE har tilknytning til det whatsoever.

Det er bare så underlig at det (nesten) alltid er kvinner som sier de ikke har det.

Gammel 10-03-15, 17:34   #543
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det er bare så underlig at det (nesten) alltid er kvinner som sier de ikke har det.

Næsj, de ønsker vel å knytte seg til mannen sin da.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 17:39   #544
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tilhørighet til etternavnet mitt fordi jeg aldri har syntes det passer til fornavnet mitt. Jeg får ikke puste hvis jeg sier mine to fornavn med pikenavnet mitt som er -sen navn. Jeg var bare et barn når jeg begynte å lete i mamma sin familie etter et nytt etternavn jeg heller ville ha. Det har overhode ikke noe med at jeg er kvinne at jeg mener at jeg ikke har tilknytning til pikenavnet mitt. Samtidig så har jeg jo en form for tilknytning, jeg vil bare ikke hete det.

Gir det noen mening?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 17:52   #545
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor kan det ikke like gjerne være en negativ greie å være sykt opptatt av å beholde navnet sitt da? Hvem bestemte at det var så viktig med et navn? Er det fordi menn flest ikke vil bytte at vi kvinner ikke bør gjøre det heller? Jeg forstår ikke helt greia. Altså, en ting var da slektsnavn hadde en funksjon og fortalte hvilken gård du kom fra. Men nå? Det er jo ikke akkurat personnummer man bytter.

Og hva i alle dager gjør man om to som begge er like opptatt av å bevare navnet sitt? En unge hver? Og om man bare får en da, hva med taperen som ikke får føre slekta videre? Hvordan bestemmer man hvem som får føre etternavnet videre til førstefødte? Loddtrekning, statistisk sentralbyrå og "sjeldneste vinner".

Nei, jeg forstår ikke hva som er greia. For meg er etternavn en praktisk greie. Men som sagt, jeg var en av tusen med navn som sluttet på -sen. Som byttet ti å bli en av vesentlig færre. Fordi det var praktisk. Og som nå altså ikke har byttet igjen. Fordi det er mest praktisk å beholde.

Gammel 10-03-15, 17:59   #546
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor kan det ikke like gjerne være en negativ greie å være sykt opptatt av å beholde navnet sitt da? Hvem bestemte at det var så viktig med et navn? Er det fordi menn flest ikke vil bytte at vi kvinner ikke bør gjøre det heller? Jeg forstår ikke helt greia..

Teit og søkt argumentasjon.
Du bør heller stille spørsmålet hvorfor det er så viktig å bytte for mange kvinner. Og hvorfor menn åpenbart er mer knyttet til etternavnet sitt sitt enn kvinner.
Jeg for min del har beholdt det meste jeg er født med, både fornavn, dialekt og mere til. Etternavn er verken mer eller mindre viktig enn andre ting, men jeg tenker at man har tapt når argumentasjonen har kommet ned til "er det så viktig med et navn, da."

Gammel 10-03-15, 18:11   #547
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg beholdte mitt navn. Det er et relativt sjeldent slektsnavn og jeg er knyttet til det. Men jeg har aldri tenkt tanken på at inngiftede ikke skal få hete det, eller at det er et problem på noe vis. Jeg anser meg i høysete grad i familie med svigerinner og svogere.

Gammel 10-03-15, 18:16   #548
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår ikke hvorfor det er teit å stille spørsmål til hvorfor man bør være knyttet til et navn man kanskje deler med flere tusen mennesker man ikke kjenner og verken er i slekt eller familie med. Jeg tenker man hat6 tapt når man ikke har andre argumenter enn "jeg har beholdt det meste jeg er født med". Om alle skulle være like opptatt av å føre navnet videre ville vi jo slite. Kanskje vi som ikke gidder å insistere på at etternavnet vårt er så viktig er positivt for verden?

Ok, nå flåser jeg. Men jeg klarer virkelig ikke å forstå at det er viktig for noen å føre Olsen videre. Eller Ugland. Eller Von ZigZag. Det er jo virkelig ikke navnet som avgjør om man er i slekt. I så tilfelle burde det jo vært forbudt med lov å skifte navn og tilsvarende lovbestemt hvem sitt navn ungene skulle ha. Eller man kunne holdt ekteskap innen familien. Kun ekteskap med søskenbarn. Men det har jo vist seg å være usmart, siden det er bra for slekta med nytt blod (men gud forby at det nye blodet tror h*n blir en del av familien fordi h*n bidrar med genmateriale.

Gammel 10-03-15, 18:19   #549
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg for min del har ikke stilt spørsmålstegn med hvorvidt det er dumt eller bra å være knyttet til Hansen, men ikke til Svendsen. Jeg har stilt spørsmålstegn ved hvorfor det som regel er kvinner som føler så sterkt på dette med å være knyttet/ikke knyttet til et navn. Som du sier- det er bare et navn.

Gammel 10-03-15, 18:30   #550
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Og jeg har stilt spørsmål til hvorfor menn er så knyttet til navnet sitt. Din forutsetning er at det er logisk at man er det, og derfor rart at kvinner ikke er det. Underforstått at vi skifter fordi vi er blitt sosialisert inn i en verden der kvinner bytter navn og at vi derfor gjør det uten å tenke?

Mitt poeng er at det er mulig at det er sånn, men at man problematiserer noe som betyr minimalt i en verden der slektsnavnet for de aller fleste har null betydning ut over å være et navn på en familie. Ikke på en slekt.

Det er mange områder jeg mener det er viktig å kjempe for kvinners rettigheter. "Rette" til å beholde etternavnet er virkelig ikke en av dem. Hadde man derimot sagt at kvinner måtte endre personnummer eller kalle seg Persmann, da kan jeg forstå det.

Gammel 10-03-15, 18:35   #551
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Beklager, nå falt jeg av.

Gammel 10-03-15, 18:35   #552
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor kan det ikke like gjerne være en negativ greie å være sykt opptatt av å beholde navnet sitt da?

Jeg forstår ikke hvorfor det er teit å stille spørsmål til hvorfor man bør være knyttet til et navn man kanskje deler med flere tusen mennesker man ikke kjenner og verken er i slekt eller familie med. .

Menn har jo oppført seg slik i alle år, hvorfor er det teit når kvinner begynner å tenke at de også er knyttet til navnet sitt og opptatt av å beholde det?

Gammel 10-03-15, 18:44   #553
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Menn har jo oppført seg slik i alle år, hvorfor er det teit når kvinner begynner å tenke at de også er knyttet til navnet sitt og opptatt av å beholde det?

Så fordi menn har gjort det i mange år så er det naturlig og fint at utviklingen går mot at kvinner gjør det samme? Hadde det ikke vært finere med en utvikling der man ikke var så opptatt av navnet og dermed slapp en haug med krangler om hva barnet skal hete. Holder det ikke at man krangler om fornavnet? Jeg synes "menn har alltid gjort det" topper listen over årsaker til at kvinner ikke nødvendigvis trenger å gjøre det samme. Mye smartere om man går for andre kriterier enn "menn synes det er dumt å skifte navn så da bør jeg også det"

Gammel 10-03-15, 18:49   #554
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg er helt med på at vi gjerne kan gå mot en utvikling der man ikke er opptatt av hva man heter, eller hvordan man ser ut, for den del. Men det er ikke det vi diskuterer, tror jeg.

Målet er ikke at kvinner må bli "opptatt av det samme som menn", men at de ikke uten videre "tar mannens navn" bare fordi, og fordi det er så koseromantiskpraktisk. Dessuten har man all mulighet til å bytte navn hvis man er misfornøyd, både for-og etternavn, hvorfor må man absolutt snevre det inn til å bare gjelde ektemannens etternavn. Man vil jo ha et mye større utvalg om man tar et litt bredere søk.

Gammel 10-03-15, 18:59   #555
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Så fordi menn har gjort det i mange år så er det naturlig og fint at utviklingen går mot at kvinner gjør det samme?

Målet er jo at kvinner ikke uten videre skal godta at mannens etternavn er det naturlige familienavnet. Og jeg synes dessuten ikke det er spesielt rart å være knyttet til etternavnet sitt, jeg synes derimot det er rart at menn skal ha monopol på det.

Gammel 10-03-15, 19:19   #556
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg har stilt spørsmål til hvorfor menn er så knyttet til navnet sitt. Din forutsetning er at det er logisk at man er det, og derfor rart at kvinner ikke er det. Underforstått at vi skifter fordi vi er blitt sosialisert inn i en verden der kvinner bytter navn og at vi derfor gjør det uten å tenke?

Mitt poeng er at det er mulig at det er sånn, men at man problematiserer noe som betyr minimalt i en verden der slektsnavnet for de aller fleste har null betydning ut over å være et navn på en familie. Ikke på en slekt.

Det er mange områder jeg mener det er viktig å kjempe for kvinners rettigheter. "Rette" til å beholde etternavnet er virkelig ikke en av dem. Hadde man derimot sagt at kvinner måtte endre personnummer eller kalle seg Persmann, da kan jeg forstå det.

For en del kvinner som har bygd seg en karriere, et merkenavn, så er det jo faktisk veldig upraktisk å bytte navn. Jeg har et utmerket profesjonelt nettverk og innenfor mine kretser så er jeg godt kjent. Det hadde ikke vært aktuelt på en flekk selv om jeg hadde giftet meg med en mann med det fineste etternavnet i verden å skifte.

Hadde jeg vært 18 da jeg giftet meg, pre-karriere, så hadde det vært noe mindre traume å begynne å hete noe annet. Dessuten er jeg lite knyttet til fornavnet mitt og hadde heller byttet det enn etternavnet faktisk.

Gammel 10-03-15, 19:20   #557
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg tenker at koseromantisk praktisk er en like greit grunn som noe som helst annet så lenge man kan være enige i at det samfunnsmessig ikke har noen negative konsekvenser at flere kvinner velger mannen sitt navn en motsatt.

Ellers lurer jeg på om det kanskje kan være en sammenheng mellom dem som er mer tilbøyelig til å gifte seg og dem som skifter navn. Og at kanskje de som velger samboerskap også er de som vil være mer tilbøyelig til å beholde eget navn?

Forøvrig måtte jeg sjekke mine venner mht navnebytte. Det er få venninner som har byttet. Flertallet har beholdt sitt eget. Ett vennepar har valgt felles nytt, ett slo sine to sammen med bindestrek. Begge søstrene mine har skiftet (begge til mer uvanlige navn).

Gammel 10-03-15, 19:30   #558
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Esme - jeg byttet pre eksamen og pre karriere. Og kjøper absolutt argumentet om at det gjør det upraktisk å bytte om man har en identitet knyttet til navnet.

Jeg mener virkelig ikke at alle bør bytte og få felles navn altså. Jeg forstår bare ikke at noen er så veldig negative til dem som gjør det, og at man ikke skal kunne definere seg som feminist/opptatt av likestilling om man tar mannens navn.

Jeg er temmelig sikker på at det hadde sittet langt inne å bytte om jeg traff mannen som voksen etter mange år i jobb.

Poenget mitt er vel bare at jeg synes diskusjonen er teit. Og at jeg kjeder meg litt i dag.

Gammel 10-03-15, 19:38   #559
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hvert vårt etternavn som resultat av de samme tradisjonene. For meg var det uakutelt å bytte. Jeg hadde ganske mye identitet knyttet til navnet selv om det var pre-barn. Vi hadde egentlig en ide om at vi skulle ha felles navn på famlien og vurderte både mitt navn, hans navn og et tredje navn som muligheter, men det som veltet prosessen var at mannen fikk såpass mye motbør over at han i det hele tatt vurderte å bytte navn at han ikke orket. Barna har mitt navn.

Gammel 10-03-15, 19:40   #560
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Målet er jo at kvinner ikke uten videre skal godta at mannens etternavn er det naturlige familienavnet. Og jeg synes dessuten ikke det er spesielt rart å være knyttet til etternavnet sitt, jeg synes derimot det er rart at menn skal ha monopol på det.

Jeg synes ikke menn skal ha monopol på å beholde navnet sitt og er veldig for at man beholder navnet om man vil det. Men klarer ikke å engasjere meg nevneverdig i om kvinner gjør det eller ei, eller at det er verd å bruke tid og ressurser på å kjempe for at flere menn skal ta kvinnens navn i stedet. Vis meg statistikk på at kvinner som tar mannens navn lider under det, så skal jeg revurdere holdningen. Men om det bare er et problem fordi vi synes det er et problem, ja da vil jeg heller bruke kreftene mine på noe annet.

Feks jobbe for at man får samme rettigheter som samboere, slik at man ikke trenger å gifte seg i det hele tatt.

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.