Sv: Hvor streng er skolen?
Hmpfr, jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe mer, så irritert ble jeg på mkj og for så vidt også på Esme (som jeg oppfatter som ganske spydig lenger her oppe ) men jeg ser poenget ditt også mkj, og kunne tenke meg å utdype litt. Selvsagt finnes det elever som ligger mange årstrinn foran (eller bak) klassen sin, det er vel ingen, spesielt ikke lærere, som benekter det? Og selvsagt er det trist om læreren ikke tror at eleven er så flink som han/hun faktisk er. Du glemmer likevel at det er en ganske smal sak å finne ut hvor flink eleven virkelig er: Er det han/hun produserer på skolen alltid mye svakere enn det han/hun gjør hjemme, vel da har kanskje mor eller far vært litt for hjelpsomme. Hjemmearbeidet til enkelte elever (f. eks de med høyskolelektorer til foreldre) er gjerne en del bedre enn det de gjør på skolen, men slett ikke alltid. Mine egne barn skriver også jevnt over litt bedre tekster hjemme enn de gjør på skolen. Både fordi de har bedre tid og fordi mor kommer med råd og tips når de spør. Ikke noe unormalt, og alle lærere vet at det er slik. (Derfor legger jeg personlig mye mindre vekt på hjemmearbeid enn skolearbeid når jeg vurderer elevene.)
Det kan selvsagt hende at jeg tar rungende feil her, og at sjuåringen virkelig har overgått seg selv her, men gitt omstendighetene (tidligere avslag osv.) luktet det mer av en mor som ville prøve nye "virkemidler." Synes jeg. Og det tenker jeg at jeg må få lov til å synse om, selv om jeg er lærer. Men du har helt rett i at det å ha ræva-holdninger til elever (eller pasienter/passasjerer/kunder) på privaten vanskelig lar seg forene med å gjøre en god figur når man er på jobb. Utgangspunktet mitt er (mener jeg, da...) at jeg vil elevene mine vel, og ingen er derfor skyldige f.eks. i juks (siden det var det vi snakket om her) til det motsatte er bevist.
|