Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-15, 09:31   #21
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Berlin med tenåringer - dine beste tips?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Wow, så bra at jeg spurte, jeg hadde faktisk glemt av at det er et museum der! Vi er alltid på minnesmerket på skoleturene, men vi har alltid et begrenset budsjett sånn at vi må velge nøye hva vil gjøre av ting som koster penger - og da har aldri akkurat det museet blitt prioritert. Det er jo litt artig å gjøre noe som jeg ikke har opplevd før også.

Vi har akkurat kommet fra Berlin - museet midt inne i minnesmerket er gratis (og veldig sterkt - frarådes barn under 14 fikk vi beskjed om i døra. Vi loset våre forbi de verste bildene). Skal dere opp i Reichstag må dere bestille billetter på nett først, da får man tildelt et tidspunkt og slipper kø. Mine barn (som er yngre enn dine) syntes også at Trabantsafari var et av turens absolutte høydepunkt. Vi var også på DDR-museet, helt øverst i Berlinerdomen (mye bedre enn Reichstag), på Haus am Checkpoint Charlie og på East Side Gallery. Har prikket deg link til et blogginnlegg.

Det var veldig kaldt i Berlin nå - selv om det var sol og (meldt) 8-10 grader. Ta med ullundertøy, hansker og luer. Fikk likevel vårstemning da, siden det ikke var snø og det tittet opp blomsterløk fra bed både her og der.

God tur!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 10:45   #22
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Bra med tips. Håper dere får en superfin tur, Stompa.
Vi skal til Berlin i 4 dager i sommer så jeg har notert mange tips fra denne tråden. Må gjøre barnevennlige ting og har vel bestemt at vi iallefall skal i Dyreparken. Gutta her er veldig glad i dyr, mer glad i dyrepark enn tivoli egentlig.

Gammel 18-02-15, 10:52   #23
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var der i vinterferien i fjor med ungene - knallsol fra blå himmel, kjølig vårvær. Vi kjøpt Berlin-kortet og fartet på kryss og tvers i Berlin med offentlig transport. 1 dag kjørte vi HopOn og HopOff buss. Berlinkortet var vel verdt sine penger, man får rabatt på populære attraksjoner, restauranter o.l. Og ungene kjører gratis på ditt kort så lenge de er under 14 år mener jeg det var.

Vi gikk av bussen flere steder på HopOn turen, Aleksanter platz, BrandenBurger m/Holocoust museet og ned til Fassbender-Rausch - sjokoladefabrikk - fantastisk!
Potsdamerplatz stoppet vi på en kafe, gikk av på CheckPoint Charlie og ved Riksdagshuset. Morsomt at de også tar turen på andre siden av Berlin (husker ikke hva det het der, men det var noen gamle flotte slott der). "Alle" sa vi måtte på KaDeWe, vel, må og må, nå har jeg vært i Berlin 2 ganger, og jeg skjønner ikke hva "må" faktoren er der. Det er grisedyrt!

Gammel 18-02-15, 10:55   #24
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vi har akkurat kommet fra Berlin - museet midt inne i minnesmerket er gratis (og veldig sterkt - frarådes barn under 14 fikk vi beskjed om i døra. Vi loset våre forbi de verste bildene). Skal dere opp i Reichstag må dere bestille billetter på nett først, da får man tildelt et tidspunkt og slipper kø. Mine barn (som er yngre enn dine) syntes også at Trabantsafari var et av turens absolutte høydepunkt. Vi var også på DDR-museet, helt øverst i Berlinerdomen (mye bedre enn Reichstag), på Haus am Checkpoint Charlie og på East Side Gallery. Har prikket deg link til et blogginnlegg.

Det var veldig kaldt i Berlin nå - selv om det var sol og (meldt) 8-10 grader. Ta med ullundertøy, hansker og luer. Fikk likevel vårstemning da, siden det ikke var snø og det tittet opp blomsterløk fra bed både her og der.

God tur!

Riksdagskuppelen er booket, alt det andre her står på lista mi. Tror nok vi står over Trabi-Safari; jeg skjønner ut fra sidene deres at jeg må kjøre selv og det gidder jeg ikke, rett og slett ...

Gammel 18-02-15, 11:51   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jødiske museet ligger litt utenfor allfarvei, men er vel verdt et besøk, kanskje spesielt viktig nå.

De har en stor historisk avdeling om jødenes historie i Europa i tillegg til en del med skiftende utstillinger, og delen viet til holocaust må man aktivt velge å gå inn i. Vi valgte den bort når vi var der, men det var en flott og lærerik opplevelse. Bygget i seg selv er fantastisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-15, 12:16   #26
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg har vært der flere ganger, Tallulah. Spesielt det rommet der man går på de stiliserte ansiktene er en sterk opplevelse. Jeg har det på blokka, men det er mulig vi ikke rekker det.

Gammel 18-02-15, 12:52   #27
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ja, jeg har vært der flere ganger, Tallulah. Spesielt det rommet der man går på de stiliserte ansiktene er en sterk opplevelse. Jeg har det på blokka, men det er mulig vi ikke rekker det.

HopOn bussen stopper der.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.