Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Å kalle noen som sier "stanersjappe" ignorant syns jeg er virkelig innafor. Særlig om de mener det er helt grei slang.
Du fremstilte det som det hadde vært et helt vanlig uttrykk i Oslo, og dette jeg rett og slettet uenig med deg i. At deg har vært akseptert i visse miljøer er en helt annen sak.
De fleste jeg kjente til som snakka om "stanere" og "stanersjappe" hadde selv foreldre fra Pakistan, eller var i samme kompisgjeng. Jeg vil i hvert fall ikke kalt dem ignorante da. Det var et vanlig uttrykk i enkelte miljøer jeg kjente til på begynnelsen av 80-tallet. Om det var vanlig i hele Oslo har jeg ingen forutsetning for å vite, siden jeg overhode ikke kjente eller kjenner hele Oslo.
I dag kaller jeg nærbutikken vår ved navn, det gjør jeg med alle butikker jeg husker hva heter. De jeg frekventerer i Oslo (Grønland/Brugata/Vaterlandområdet) kaller jeg ved "den som ligger omtrent etellerannetsted", siden (nye) navn ikke er min sterke side. Eksempelvis "den som ligger i Smalgangen ved Posten" eller "i Storgata nær Gunnerus" osv.
|