Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hjelp med slektsgransking?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-15, 10:10   #21
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp med slektsgransking?

Jeg ble sittende på myhertiage i går kveld, og har greid å komme meg opp til tipp-tipp og noen steder tipp-tipp-tipp på de fleste grenene ut fra meg.
Kjempegøy.
Men merker jeg blir veldig sliten i hodet også, for det er mye navn og mye årstall.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 11:02   #22
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Slektsforskning er moro, men jeg har ikke roen i meg til å tutle så mye med det. Søstra og faren min er helt hekta. Med en del "storfolk" og embedsmenn å ta av, er det nok lettere å finne tilbake i tid. Pappa sier den tidligste anen de har funnet er helt tilbake i romertiden, og ellers har vi både bålbrente hekser, riddere, vikinghøvdinger og store konger å slektes på.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 12:17   #23
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes kirkebøker er så innmari vanskelig å lese. Også er jeg for hoppete når jeg søker, det er nok lurt å ta en person av gangen, ikke sprette fra Borre til Radøy. Ikke kommet så langt bak, men har både hattepynterske, gaardsdreng, stuert, bakersvend, skomaker og husmannsfolk litt bakover. Reneste Anno i NRK, og noen bodde sågar rett bak bryggen i Bergen i knøttsmå hvite hus.

Gammel 05-02-15, 19:28   #24
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye spennende dere har i familiene deres!

Jeg fortsetter min gang i fattige husmannsslekter på det indre Østland. Oldefar Jens Hansen var født i Oslo, og hans side av slekta har vært et svart hull for oss. Han vokste opp hos en tante og onkel i Åmot, Østerdalen, og visste selv omtrent ingenting om sin familie. Takket være kirkebøkene for hans konfirmasjon og giftermål har jeg nå funnet foreldrenes navn. Moren, Randine Pedersdatter, var født i Åmot i 1861. Ved folketellingen 1885 bodde hun i Oslo, nærmere bestemt i Storgata 40 (et digert hus!). Hun har tittel pige - og er oppført med et udøpt guttebarn i folketellingen. Det er oldefar Jens Hansen. Hans far skal ha hett Hans Olsen (jada, verdens vanligste navn!) og vært møller, ifølge nevnte kirkebøker. Det ser altså ut til at Jens var født utenfor ekteskap. Om foreldrene hans noen gang giftet seg, vet vi ikke.

Hvordan kommer jeg videre fra dette - er det noen mer erfarne som har tips? Et problem er at folketellingene for 1865 og 1875 ser ut til å være veldig ufullstendige og ikke omfatte Åmot i det hele tatt. Jeg har søkt i alt av kirkebøker i området der etter Randines dåp og konfirmasjon, uten hell. Videre har jeg søkt i alle kirkebøker omkring Storgata i Oslo (dette er nesten borte ved Legevakta) etter Jens' dåp, samt i Åmot i fall hun tok med seg babyen hjem for å døpe ham. Ingen funn. Jeg antar egentlig at Jens' foreldre (i alle fall moren) er døde idet han konfirmeres under navnet Jens Langrud i 1900. Alt dette virker jo helt umulig å finne ut av, ikke minst gitt at Oslo allerede da var stort og uoversiktlig.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 19:29   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har for øvrig vært inne på tanken om at Hans Olsen kan ha utvandret til Amerika også, kanskje uten å vite at han skulle bli far.

Gammel 08-02-15, 20:26   #26
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Er det noen som er virkelig gode på dette og som har lyst å hjelpe meg litt med min oldefar som innvandret fra USA til Norge tidlig på 1900 tallet? Jeg har kun navn, fødselsdato og en brors navn og jeg vet at de må ha innvandret til USA før han utvandret. Jeg vet og at han vokste opp hos andre enn sine foreldre, men at han beholdt navnet sitt hele veien. Mine foreldre har lett og lett, men klarer ikke løse mysteriet.

Sist redigert av Señora : 08-02-15 kl 20:32.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 20:30   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så gøy med Åmot, Bluen. Da kjente nok slekten vår hverandre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 20:47   #28
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Morsomt! Det er veldig mange som har hedmarksaner, har jeg inntrykk av.

Opprinnelig lagt inn av Bluen

Hvordan kommer jeg videre fra dette - er det noen mer erfarne som har tips? Et problem er at folketellingene for 1865 og 1875 ser ut til å være veldig ufullstendige og ikke omfatte Åmot i det hele tatt. Jeg har søkt i alt av kirkebøker i området der etter Randines dåp og konfirmasjon, uten hell.

Dette stemmer ikke, ser jeg nå. Folketellingen for 1865 skal være fullstendig, og jeg kan virkelig ikke finne henne. Det skjønner jeg bare ikke!

Gammel 08-02-15, 21:51   #29
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Mye spennende dere har i familiene deres!

Jeg fortsetter min gang i fattige husmannsslekter på det indre Østland. Oldefar Jens Hansen var født i Oslo, og hans side av slekta har vært et svart hull for oss. Han vokste opp hos en tante og onkel i Åmot, Østerdalen, og visste selv omtrent ingenting om sin familie. Takket være kirkebøkene for hans konfirmasjon og giftermål har jeg nå funnet foreldrenes navn. Moren, Randine Pedersdatter, var født i Åmot i 1861. Ved folketellingen 1885 bodde hun i Oslo, nærmere bestemt i Storgata 40 (et digert hus!). Hun har tittel pige - og er oppført med et udøpt guttebarn i folketellingen. Det er oldefar Jens Hansen. Hans far skal ha hett Hans Olsen (jada, verdens vanligste navn!) og vært møller, ifølge nevnte kirkebøker. Det ser altså ut til at Jens var født utenfor ekteskap. Om foreldrene hans noen gang giftet seg, vet vi ikke.

Hvordan kommer jeg videre fra dette - er det noen mer erfarne som har tips? Et problem er at folketellingene for 1865 og 1875 ser ut til å være veldig ufullstendige og ikke omfatte Åmot i det hele tatt. Jeg har søkt i alt av kirkebøker i området der etter Randines dåp og konfirmasjon, uten hell. Videre har jeg søkt i alle kirkebøker omkring Storgata i Oslo (dette er nesten borte ved Legevakta) etter Jens' dåp, samt i Åmot i fall hun tok med seg babyen hjem for å døpe ham. Ingen funn. Jeg antar egentlig at Jens' foreldre (i alle fall moren) er døde idet han konfirmeres under navnet Jens Langrud i 1900. Alt dette virker jo helt umulig å finne ut av, ikke minst gitt at Oslo allerede da var stort og uoversiktlig.

Nå må jeg ta en titt i slektsboken min, for her var det flere kjente navn. Min fars slekt er også fra den kanten av landet ...

Gammel 08-02-15, 22:03   #30
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Boken min tar for seg alle etterkommere av Helene Halstensdatter og Peder Pedersen frem til 2001. Men det er gjort rede for en del før dem også, som jo kan være noe som er et bindeledd. Jeg har to sider med slekt tilbake til Harald Hårfagre.

Vi snakker slekt fra Åmot, Elverum, Modum, Solør, Løiten ++ At noen veier har krysset hverandre må jo nesten være like sikkert som banken.

Gammel 08-02-15, 22:39   #31
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Så spennende, Bomull!

Skulle gjerne ha kunnet hjelpe deg, Señora, men er ikke flink nok.

Gammel 08-02-15, 23:22   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Er det noen som er virkelig gode på dette og som har lyst å hjelpe meg litt med min oldefar som innvandret fra USA til Norge tidlig på 1900 tallet? Jeg har kun navn, fødselsdato og en brors navn og jeg vet at de må ha innvandret til USA før han utvandret. Jeg vet og at han vokste opp hos andre enn sine foreldre, men at han beholdt navnet sitt hele veien. Mine foreldre har lett og lett, men klarer ikke løse mysteriet.

Var han tilbake i Norge i 1910? Har du søkt etter ham i folktellingen fra 1910? Både fødseldatoer og staving av navn var litt omtrentlig, så det er lurt å prøve lit ulike stsvemåter. Men 1910-tellingen er veldig bra, så det ervlurtbå sjekke ut den.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 23:29   #33
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg finner han ikke på 1910 tellingen nei. Min farmor var født i 1920 og har en eldre bror også, så det er mulig at jeg må prøve forskjellige stavemåter ja.

Gammel 09-02-15, 00:33   #34
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har rotet rundt i digitalt museum nå, og funnet flere bilder av tipper og tippetipper der. Morsomt å finne ansikter til noen av navna på slektstreet.
http://digitaltmuseum.no/

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-15, 00:59   #35
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Dette stemmer ikke, ser jeg nå. Folketellingen for 1865 skal være fullstendig, og jeg kan virkelig ikke finne henne. Det skjønner jeg bare ikke!

Jeg har funnet henne! Den håndskrevne folketellingen av 1891 ble nøkkelen. Der fant jeg helt umiskjennelig oldefaren min, på den gården jeg visste han bodde i 1900, men på det tidspunktet levde moren Randine der også. Hun opptrer under et annet etternavn - Johansen i stedet for Pedersdatter. Hun er ugift, forsørges av fattigkassa og skal være i familie med vertsfolket. Slektstilhørigheten er imidlertid uklar - og hun er født i Våler i Solør (de kommer visst alle fra de traktene!), ikke i Åmot. I folketellingen av 1865 står hun sammen med moren Olia (som heter det mer normale Olea i kirkebøkene) og broren Karlot(!). Moren er enke. De er legdslemmer (atter en gjenganger i slektshistorien). Kanskje moren etter hvert giftet seg på nytt, og det er der Pedersdatter-navnet skriver seg fra? (Jeg ser at dette blir spennende kun for meg, altså, men når jeg først har mast så mye om det ... )

Gammel 09-02-15, 10:40   #36
Señora

Señora sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Var han tilbake i Norge i 1910? Har du søkt etter ham i folktellingen fra 1910? Både fødseldatoer og staving av navn var litt omtrentlig, så det er lurt å prøve lit ulike stsvemåter. Men 1910-tellingen er veldig bra, så det ervlurtbå sjekke ut den.

Jeg ser du skriver om han var tilbake i Norge i 1910, det som er, er at han muligens er av britisk eller irsk opprinnelse (pga. etternavnet tror vi det) og som senere forlot USA til fordel for Norge. Han er altså ikke norsk i utgangspunktet.

Han jobbet som maskinist vet vi og har nok reist en del.

Gammel 09-02-15, 10:54   #37
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøv myheritage.com. Slektforskning er stort over there, og de har mange kilder man kan søke i.
Jeg forsto deg som om han hadde innvandret hit etter å ha utvandret herfra, Senora. Hvis han var i Norge i 1910, ble han telt selv om han ikke var norsk, altså. Hvis du går inn i forumet på Digitalarkivet, er det en del flinke folk der som kanskje kan hjelpe deg.

Det er himla vanskelig og litt frustrerende å lete etter folk - jeg har vært på jakt etter min egen oldemor, og det var frustrerende - men jeg lærer! Min tippoldemor har vært oppført i folketellingene som Emma Kathinka, Emma, Emma Catinca og med tre ulike måter å stave etternavnet på også, så det er mange potensielle feilspor å gå i.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 09-02-15, 10:56   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg har funnet henne! Den håndskrevne folketellingen av 1891 ble nøkkelen. Der fant jeg helt umiskjennelig oldefaren min, på den gården jeg visste han bodde i 1900, men på det tidspunktet levde moren Randine der også. Hun opptrer under et annet etternavn - Johansen i stedet for Pedersdatter. Hun er ugift, forsørges av fattigkassa og skal være i familie med vertsfolket. Slektstilhørigheten er imidlertid uklar - og hun er født i Våler i Solør (de kommer visst alle fra de traktene!), ikke i Åmot. I folketellingen av 1865 står hun sammen med moren Olia (som heter det mer normale Olea i kirkebøkene) og broren Karlot(!). Moren er enke. De er legdslemmer (atter en gjenganger i slektshistorien). Kanskje moren etter hvert giftet seg på nytt, og det er der Pedersdatter-navnet skriver seg fra? (Jeg ser at dette blir spennende kun for meg, altså, men når jeg først har mast så mye om det ... )

Det er gøy når det endelig blir treff!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.