Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Jeg jobber i videregående, en stor yrkesskole, en byskole. Det er mulig at problemet er mye mindre hos oss enn i Oslo eller på studiespes., men jeg vil ikke si at det er vanlig å ha dyre vesker og klær. Jeg jobber ikke på en typisk yrkesfag-avdeling, så forskjellen mellom mine elever og studieforberedende er ikke så stor. Jeg ser dyre designervesker i klassene mine også, men det er langt fra flertallet som har slike vesker. Da alle hadde uggs for noen år siden var det minst like vanlig med "billig-uggs" fra Eurosko som de dyre.
Hvis jeg skal kategorisere mine elever, så vil jeg si at det er ganske vanlig å ha en ekstrajobb, forbausende mange jobber. Jeg har inntrykk av at de a) sparer penger til å reise, b) sparer penger til russetiden og c) sparer penger til studietiden. Mange av dem "forsørger" også seg selv med det de trenger utenom mat og husly (klær, busskort, treningsavgift etc.)
Nå skal det sies at jeg er så lite merkeopptatt at jeg nok ikke ser merkeklær så godt, men jeg legger i alle fall merke til vesker og til dels sko.
I Dagbladet i går så jeg at fire ungdommer hadde tatt kontakt med avisen for å fortelle at de hadde skolevesker til 60 kroner, og at de dagene de hadde mye å bære så brukte de sekk. En av dem hadde vel fjällräven. Det er mest av denne typen ungdom. Den store majoriteten av våre elever bruker den sekken de fikk sammen med PC'en. Klart det er merkepress i ungdomsskolen og videregående, men det er flest av de "vanlige" ungdommene, de som kommer fra hjem som ikke har økonomi, eller vilje, til å kjøpe statusklær/vesker/mac/etc.
I jentungen sin klasse (ungdomsskole) er det en "klikk" med "designerjenter". Resten av jentene, som jo utgjør flertallet, har vesker fra H&M, jakker fra Vero Moda, etc. Det er kanskje viktigere enn noensinne å bevisstgjøre jentene og guttene våre på hvem de velger som forbilder, få dem til å se seg rundt - virkelig se seg rundt.
Jeg blir litt trist når jeg ser at ungdom blir hengt ut som gruppe sånn som VG og Dagbladet gjør. Sammenlignet med sånn som vi var da jeg var på samme alder, så går de oss en høy gang!
|