Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men dette var en kostskole, ikke sant? Jeg anser det som lettere å opprettholde uniformskrav i en slik setting, og som du sier, ble fritidstøyet også styrt. Det er anderledes når noen unger drar hjem for å skifte til parajumpern, Louis Vuitton-veska, A&F-hettejakken og Poloskjorta, mens andre ikke har råd og loffer rundt i skoleuniformen.
På kvelden og i helgene var det ikke krav. Det var kun de tilreisende som hadde mengdebegrensninger på grunn av lite oppbevaringsplass på rommet. Ca halvparten av elevene bodde slik at de ofte reiste hjem i helgene, og disse elevene kunne da rotere klær fritt (selv om de altså kun kunne ha to sett liggende på skolen). Noen få helt lokale barn var ikke boarders, men var kun på skolen på dagtid. Felles for alle var at fritidsklær overhodet ikke var noen issue, det var ingen som brydde seg om ting var eksklusivt eller "måtte ha likt", selv om det selvsagt ble kommentert om noen hadde noe som var fint eller så "digg ut å ha på". Jeg var overrasket selv, for jeg hadde egentlig trodd at ungene nettopp ville ta den helt ut når de endelig kunne, men det var rett og slett ikke fokus på det. Jeg måtte dobbeltsjekke flere ganger med storesøster, for jeg syntes det hørtes for godt ut til å være sant. (Jeg sier ikke at det er sånn overalt, men dette er vår erfaring (n=1) og det farger selvsagt min oppfatning av skoleuniform som konsept.)
De skulle ikke bruke uniformen på fritiden, da måtte den av (spares).