Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Gratisprinsippet er regulert av opplæringsloven. Opplæringsloven sier ikke noe om at barna skal ha skolevekser til 6-7.000. Det er foreldrenes ansvar/skyld. Hvis skolen begynner å definere hva som er godkjente klær for å komme inn døra, brytes gratisprinsippet.
Problemet ligger hos foreldrene. Da får de ta ansvaret for å løse det og ikke skyve det over på skolen.
Ja nettopp, men om ikke foreldre skjerper seg og dette medfører store belastninger for andre må det kanskje ses på altenrativer.
Jeg tenker litt på en situasjon med å være eneste jente i klassen uten temmelig heldekkende plagg. Ville skoleuniform være en måte å gjøre det enklere for den ene jenta/alle jentene på eller ville det ikke hatt noe som helst effekt?
Jeg vet at dette er en problemstilling enkelte steder i verden med stor muslimsk majoritet. I Egypt har enkelte skoler klesreglement som utjevner en del forskjeller både på kjønn og religion. Det hjelper kanskje ikke? De kler kanskje på seg de tradisjonelle plaggene på fritiden? Samtidig tror jeg at det kan ha effekt på hvordan ting er på skolen og kan gi enkelte elever et pusterom.
|