Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?
Jeg lager tomatsaus i gigaporsjoner en gang i blant og denne bruker jeg også i lasagne. Tomatsausen koker jeg av hermetiske tomater (bruker 10-12 bokser og diger kjele!), 6-8 friske tomater (delt i grove biter), 7-8 store gulrøtter, 2 paprika, 1 brokkoli, 1-2 løk, 1 hvitløk, litt selleri og eller hva jeg måtte ha av grønnsaksrester. Jeg kokte i går og da puttet jeg også i en ganske stor mengde grønnkål. Det smakte veldig bra. Jeg har også tomatpure og ca 1 dl god olivenolje og krydrer med pepper, salt, litt sukker og ellers hva jeg måtte ønske. Jeg lager den relativt nøytral i smaken og krydrer den heller til hver enkelt rett da denne sausen brukes på alt fra spaghetti bolognese til pizza, lasagne og veldig mye annet.
Denne sausen koker jeg i minst 2 timer før jeg avkjøler den litt og moser den med stavmikser eller blender. Deretter fryser jeg den i porsjoner på 3-4 dl. Dette er basis for min lasagne. Jeg steker kjøttdeig med hakket løk, blander i denne tomatsausen og lager også en helt basic hvit saus. Jeg tar en øse hvit saus i tomatsausen og legger ellers lagvis på vanlig måte. Topper med ost av ett eller annet slag, favoritten her er Jarlsberg.
|