Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Sånn side på fb der folk spør om skyss?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-15, 12:55   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sånn side på fb der folk spør om skyss?

Nei, nå snakker jeg ikke om sånne organiserte sider, men om selve aktiviteten som ikke er uvanlig blant ungdom i mer uorganisert form. Som for eksempel at de skriver på sin egen Facebookvegg at de kjører, sånn som Acsa skriver om.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:01   #22
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Men ER slike facebooksider for pirattaxi å regne? Eller er det mer sånn "er det noen som skal fra stavanger til sandnes og har plass til en ekstra? Jeg spytter i noen kroner for bensin og trøbbel". Det finnes jo organiserte greier for transport av gjenstander (en nettside jeg har hørt reklame for på radio som jeg ikke husker navnet på) av typen "jeg skulle sendt en koffert fra oslo til kristiansand, kan noen ta den med?". Er ikke dette litt av samme greia? Nå vet jeg ikke noe om legailiteten av noen av scenarioene, bare så det er sagt altså...

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:03   #23
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers så er det jo ikke sånn lenger når barna begynner å bli voksne, at en kan forlange tilgang til Facebookkontoen deres og sjekke hva de driver med på nett Så jeg antar at ikke alle som driver med sånne ting nødvendigvis informerer foreldrene, eller forteller nøyaktig hva de gjør ute i helgene.

Jeg føler jo det er en glidende overgang mellom noe som er helt greit og noe som er kriminell pirattaxivirksomhet i dette her. For eksempel har jeg en voksen Facebookvenn i en høy stilling på universitetet, som jeg ser av og til legger ut at han skal kjøre fra Oslo til Trondheim og kan ta med en passasjer mot litt betaling og godt selskap. Er det også kriminelt? Det er jo bare lurt å samordne kjøring. Jeg vet at det ikke er bare folk han kjenner som benytter seg av dette, det kan vel like ofte være venners venner eller bekjentes bekjente.

Gammel 11-01-15, 13:04   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes mange forskjellige grader av dette, selvsagt, men f.eks. tjenesten Uber er en profesjonell aktør som utnytter et smutthull i loven gjennom å ikke ta offisielt betalt for å kjøre. Jeg kan ikke se at det er noe forskjell på det og å ha et firma som annonserer med at de har 20 driftige unge mennesker som liker å vaske, så bare ta kontakt for litt hjelp (også kan du betale dem noen kroner for bryet, men det legger ikke vi oss opp i, for det hadde vært organisert svart arbeidskraft).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:05   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Talluhla: Det er jo faktisk sånn at barnet ditt, og den unge voksne som bor under ditt tak har egen fri vilje. Og de kan ta dumme valg. Man kan anmelde dem, selvsagt, men jeg vet jeg aldri ville anmeldt barnet mitt for piratkjøring.
Og selv om man kan si hva man mener og fortsatt "straffe" på noen måter, så kan man jo ikke gjøre så mye annet?

Hva ville du gjort for å stoppe din 18-åring som kjørte piratkjøring i helgene?

Jeg har en 17-åring i hus, og jeg merker at det er mindre og mindre jeg kan gjøre med at hun tar dårlige valg. Jeg kan være her og snakke, fortelle, inndra goder,til en viss grad, belønne til en viss grad, men når de er så gamle er de ikke lengre så avhengig av oss voksne, så de gjør stort sett det de har bestemt seg for å gjøre uansett. Og jeg vet ikke alltid hva hun gjør heller. Man kan bare håpe man har gitt de nok ballast til å stort sett ta de gode valgene, og om de tar de dårlige valgene så får man håpe det ikke er noe som gir varige mén.

Sist redigert av Kirsebær : 11-01-15 kl 13:10.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 13:15   #26
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lagt merke til det besynderlige i at pirattaxivirksomhet plutselig er åpent og helt ok så lenge det foregår gjennom FB.

Like lite ok som alt annet svart arbeid, selvsagt.

At ungdommer betaler vennene sine for skyss sier kanskje mest om at det er mer penger i omløp nå enn tdligere. Da jeg var ungdom :knirk: byttet vi bare på å kjøre uten at det var penger involvert. Og om noen kjørte mye mer enn andre, ble det spleiset på bensinpenger.

Selv ville jeg aldri benyttet meg av en pirattaxiside på FB - akkurat som jeg heller ikke ville benyttet svart vaskehjelp eller håndtverker.

Gammel 11-01-15, 13:18   #27
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg ville heller aldri benyttet meg av en sånn side på Facebook. Jeg føler meg igrunnen utrygg nok i vanlige taxier.

Gammel 11-01-15, 14:08   #28
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Lokalt her har vi en gruppe som heter "Haikeren". Den blir brukt om noen skal ha fraktet noe fra a til b. Feks. Har du kjøpt noe en plass og må hente det så tar noen det med. Har du lånt IKEA -henger, så er det alltid noen som tar den med i retur. Barn som skal reise et stykke, så kan andre ta de med så du slipper og følge. Det er ikke snakk om noe økonomisk gevinst, man betaler bare faktiske utgifter, som det det koster å ta henger på ferge ol.
Forrige helg var lillesøster hos storesøster. En båttur på 30 min. Jeg la da inn om noen skulle med båt kl. da eller da, og det var det bekjente som skulle. Jeg slapp da dra over å hente. Veldig praktisk.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 22:22   #29
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det er jo ulovlig å kjøre pirattaxi. Tenker dere "ingenting å gjøre med det" om andre kriminelle aktiviteter også?

Jeg er på ingen måte forsvarer av pirattaxi, men jeg må tilstå at til en viss grad ser mellom fingrene når det gjelder enkelte kriminelle handlinger. Jeg håper selvsagt at mine barn ikke vil ta pirattaxi, ikke snike seg inn på utesteder med lånt legitimasjon, at de ikke skal drikke før de er 18, at de ikke skal prøve hasj. For eksempel. Men samtidig vet jeg jo hvor utbredt dette er, så jeg vel ikke akkurat bli veldig overrasket om noe av dette kommer meg for øret. Og bifalle det vil jeg ikke. Jeg vil sikkert komme med noen innvendinger også. Men tanken på anmeldelse hadde ikke steifet meg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 23:51   #30
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Haha, skyss ja, ikke kyss! Det hadde jo vært veldig mye morsommere med en fb-side der folk spør om kyss.
Det mest skremmende her er at jeg har vært omgitt av små mennesker som sier skjøkken og skjøpe hele helgen, så nå kan det rett og slett hende at jeg også har blitt sånn!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.