Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vil du ha søndagsåpne butikker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Vil du ha åpne søndagsbutikker?
Nei 115 51,80%
Ja, men matbutikker holder 52 23,42%
Ja, men ikke matbutikker 0 0%
Ja, alt 48 21,62%
Jeg har ikke tatt stilling 5 2,25%
Gulrot 2 0,90%
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-15, 14:04   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men uansett. Dette er vel bare egentlig en klassisk verdidebatt/liberalitetsdebatt om hvor grensen skal gå for hva folk og fe skal få bestemme selv. Jeg liker ikke en grunntanke om at folk er domme og handler dommt og derfor må beskyttes mot egne domme handlinger fordi de ikke skjønner konsekvensen av dem (satt på spissen selvsagt).

Og det mener du er grunntanken til de som ikke er for dette? Til og med satt på spissen er det veldig nedlatene å hevde. Jeg liker ikke en grunntanke om at individets rett til å gjøre som man vil i stor grad skal overstyre hva som er bra for fellesskapet. Leste du kommentaren til Hernes? Den sier dette godt. Fordi det er viktig for noen å kunne handle på søndager, skal de som allerede tjener relativt dårlig med ugunstig arbeidstid, få enda mer ugunstig arbeidstid? Og prisene på varer vil antakeligvis gå opp, noe som går ut over oss alle. (Og i forhold til sykepleierne: Jeg mener den diskusjonen er like viktig som denne. Jeg setter veldig pris på de som har valgt turnusyrker som er så viktig for samfunnet, og det å gjøre hverdagen for dem og familien deres enda tøffere, blir veldig feil.)

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er helt enig med Missa om at dette er noe som ikke burde vært lovregulert. Prinsippet bør være at en ting er lovlig hvis det ikke er store negative samfunnsmessige eller individuelle konsekvenser av at det er lovlig. Jeg tror resten av verden med søndagsåpent har vist at det ikke er store samfunnsmessige konsekvenser av søndagsåpent. Vi skal ivareta arbeidsmiljøloven for de ansatte, så klart.

Et av poengene til både arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene er at konsekvensene av dette ikke er utredet. Man kunne i hvert fall startet der. Men det er også et kjennetegn for denne regjeringen at man ikke tar seg tid til det. Å vise til "resten av verden" blir for enkelt. I Norge har vi lang tradisjon for å ta vare på rettighetene til arbeidsstyrken. Der ligger vi langt foran "resten av verden", og det er én av grunnene til at Norge klarer å hevde seg + at det er et veldig godt land å bo i. Det er jo dessuten innlysende at en lovendring vil få store negative individuelle konsekvenser (noe som også gjelder for sykepleierne).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.