Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-15, 14:31   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sias nyeste musikkvideo får pedofilikritikk - hva mener du?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det vet jeg jo ikke, siden jeg ikke har sett det og det blir en hypotetisk problemstilling. I tillegg er 12 år gamle jenter mer utsatt for typisk seksualiserende kvinneliggjøring enn det 12 år gamle gutter er utsatt for. Jeg mener ikke at hun er seksualisert i videoen, men tankemøstre (ihvertfall hos meg) blir sikkert påvirket av slikt.

Jeg så videoen før jeg leste om kritikken, og ble litt overrasket over egne tanker siden jeg normalt ikke tenker i de baner. Men jeg er ikke opprørt eller mener den ikke skulle blitt laget eller noe slikt, kun at det skurret litt i hodet mitt. Men det kan jo vel så mye være mitt hode som pga videoen.

Men klarer du ikke forestille deg om du hadde reagert annerledes om kjønnene hadde vært byttet om eller ikke?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 14:36   #22
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men klarer du ikke forestille deg om du hadde reagert annerledes om kjønnene hadde vært byttet om eller ikke?

Nei. Det kan godt hende jeg hadde tenkt (reagert blir litt overdrivelse) annerledes, basert på samfunnet som sådann, som jeg beskrev, men det vet jeg jo ikke. Da jeg så videoen ante jeg ikke hva jeg skulle se. Det er alltid vanskelig å "se" ting i retrospekt eller når ideer alt er plantet i hodet.

Gammel 09-01-15, 14:39   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden hun danset så godt, så ble jeg veldig forvirret over at hun hadde barnslig kropp og ansikt. Og jeg skjønte ikke helt hva jeg egentlig så først.

Jeg så for øvrig ikke noe pedofilt heller, da. Jeg er ikke den første til å reagere på sånt.

Gammel 09-01-15, 14:39   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men må dere forstå så innmari mye da? Kan dere ikke bare se morsmomme/vakre/såre/whatever utrykk og bevegelser?

Enig. Den traff noe i meg, uten at jeg gidder å gjøre rede for det for meg selv så veldig grundig. Jeg synes den var veldig fin, og jeg ser ikke noe seksuelt i den.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 14:41   #25
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Siden hun danset så godt, så ble jeg veldig forvirret over at hun hadde barnslig kropp og ansikt. Og jeg skjønte ikke helt hva jeg egentlig så først.

ja, jeg googlet henne etter å ha sett Chandelier, fordi hun var så flink og jeg ble forvirret. Trodde det var en voksen dame basert på bevegelsene, dansere er jo ofte petite og tynne. Fikk sjokk da jeg så hun var 11!

Gammel 09-01-15, 14:55   #26
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Uten at jeg egentlig kan noe som helst om temaet, så har jeg lest og hørt flere ganger at det beviselig skal mer til før en kvinne mistenkeliggjøres da det gjelder nærhet med barn og ungdom. At ting lettere plasseres som omsorg, og at det kan slå ut feil begge veier.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:18   #27
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk ikke noe følelse av at dette var en video med pedofile vibber i det hele tatt.

Syns hun Maddie danser helt alldeles nydelig, og blir helt rørt av både Chandelier og denne.
Når jeg så denne fikk jeg mer følelse av at han prøver å få hennes tillitt, og må gjøre seg fortjent til det. slik det også er i det virkelige liv. Man ser jo vel av bevegelsene hans at han har respekt for jenta? I alle fall syns jeg at jeg ser det.

Jeg syns verden har blitt syk, syk, syk, når en slik video skaper sånne diskusjoner.

Gammel 09-01-15, 15:20   #28
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg prøvde å se på den med peoderedselblikk og greier ikke se en eneste liten millimeter eller hint av seksualitet. Jeg syns de hudfargede draktene er med på å fjerne seksualitet, heller enn å legge det til. De understreker ingenting, og får begge skuespillerne til å fremstå som noe annet enn menneskelig.

Enig. Jeg ser ikke på denne dansen som to karakterer med "menneskerolle".

Gammel 09-01-15, 15:25   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er mest satt ut av at hun kan danse sånn når hun bare er 12 år. Wow!

Oh yes!

Jeg syns videoen er helt rå, dansemessig, og kan ikke begripe at det går an å se noe pedofilt i dette. Jeg syns ikke det er spesielt seksualisert i det heletatt.

Sist redigert av Inagh : 09-01-15 kl 16:25. Årsak: Beklager - jeg mente virkelig ikke å såre noen!
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:29   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Uten at jeg egentlig kan noe som helst om temaet, så har jeg lest og hørt flere ganger at det beviselig skal mer til før en kvinne mistenkeliggjøres da det gjelder nærhet med barn og ungdom.

Jeg håper med hele meg at ting er endret nå, men i 1995/96 studerte jeg med en gjeng britiske pedagoger. De mannlige lærerne kunne fortelle at dersom en elev gråt, eller om en elev falt og slo seg og trengte trøst, hadde de, som menn, ikke lov å berøre eleven, men de måtte hente en kvinne dersom barnet trengte holdes rundt - nettopp fordi det var en frykt for at de ville kunne bli beskylt for å ha seksuelle baktanker dersom de rørte fysisk ved barna.

Jeg kjenner og en god del menn som jobber i barnehage, og fler av dem har gitt uttrykk for at de ikke er komfortable med å skifte bleier på barn, spesielt jentebarn, dersom de har fått avføring rundt kjønnsorganene og må vaskes der - de føler seg rett og slett mistenkeliggjort.

Jeg syns det er både trist og skremmende at det er slik.

Gammel 09-01-15, 15:33   #31
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi må vel huske på at vi ikke helt har samme "mindset" her oppe på berget som de har de fleste andre land i verden hva angår barn og kjønnsroller.

Det er når oppegående normale folk (at least on paper) gisper i sjokk over hvor uansvarlig jeg var som sendte datteren min i barnehage med mannlig ansatte man får slike "realitychecks" innimellom. (Ofte etterfulgt av spørsmål om de mannlige ansatte fikk lov til å bytte bleier på barna).

Dette er sant. Og ikke skjedd meg bare en gang.

Det er en fantastisk fin egenskap å ikke automatisk se det seksuelle i samspill mellom voksene og barn, kunst eller ikke.

Gammel 09-01-15, 15:42   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg håper med hele meg at ting er endret nå, men i 1995/96 studerte jeg med en gjeng britiske pedagoger. De mannlige lærerne kunne fortelle at dersom en elev gråt, eller om en elev falt og slo seg og trengte trøst, hadde de, som menn, ikke lov å berøre eleven, men de måtte hente en kvinne dersom barnet trengte holdes rundt - nettopp fordi det var en frykt for at de ville kunne bli beskylt for å ha seksuelle baktanker dersom de rørte fysisk ved barna.

Jeg kjenner og en god del menn som jobber i barnehage, og fler av dem har gitt uttrykk for at de ikke er komfortable med å skifte bleier på barn, spesielt jentebarn, dersom de har fått avføring rundt kjønnsorganene og må vaskes der - de føler seg rett og slett mistenkeliggjort.

Jeg syns det er både trist og skremmende at det er slik.

Jeg håper at en del har skjedd på de siste 20 årene. Begge mine unger har hatt mange mannlige ansatte i barnehagene de har gått, og jeg har virkelig ikke streifet tanken på at det skal være feil på noe vis. Jeg har bare jublet fordi det har vært så god kjønnsfordelingen.

Gammel 09-01-15, 15:45   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Mye har skjedd, heldigvis, i hvertfall her på berget, som Lisa nevner. Men noen forstokka holdninger sitter fremdeles igjen, og det også, skremmende nok, fra barnehageansatte. En av mine tidligere kollegaer, en mann, hadde i sin forrige jobb fått høre det rett fram, fra en kvinnelig kollega, at hun ikke syntes om at menn jobbet i barnehage, for menn er ikke i stand til å vise omsorg.

Gammel 09-01-15, 15:48   #34
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Mye har skjedd, heldigvis, i hvertfall her på berget, som Lisa nevner. Men noen forstokka holdninger sitter fremdeles igjen, og det også, skremmende nok, fra barnehageansatte. En av mine tidligere kollegaer, en mann, hadde i sin forrige jobb fått høre det rett fram, fra en kvinnelig kollega, at hun ikke syntes om at menn jobbet i barnehage, for menn er ikke i stand til å vise omsorg.

Og det er jo faktisk en like ille og hårreisende tanke som briter som spekulerer i hvorfor en mann skulle ønske å jobbe i en barnehage om han ikke var pedofil.

Gammel 09-01-15, 15:51   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Ikke sant det er.

Gammel 09-01-15, 15:52   #36
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg sett begge videoene, og jeg kan ikke forstå kritikken. Jenten fremstår på ingen måte seksualisert så vidt jeg kan se. Og ja, fantastisk danser.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 15:58   #37
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser virkelig ingen seksuelle undertoner what so ever. Jeg ser jeg følger Tallulah sin tankegang.

Maddie er helt, helt fantastisk! Tenk for en karriere hun kan få.

Gammel 09-01-15, 16:07   #38
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om ikke noen pedofile undertoner, så blir jeg litt sånn av hele videoen. Det er nok på tide å lufte Shia utfor det buret.

Gammel 09-01-15, 16:08   #39
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært Sia- fan i mange år, mulig det gjør meg lite objektiv, men jeg liker virkelig videoen og oppfattet den som en nydelig beskrivelse av forholdet mellom far og datter.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-15, 16:08   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HVa er det du reagerer på, Niobe?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.