Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Det er ekstremt viktig at vi har et tolerant samfunn, jeg er veldig bekymret over høyreekstremisme i VestEuropa. Men det betyr at toleranse må i fokus, og et aspekt av toleranse er å ikke flagge sin krenkelse som et argument.
Det jeg har argumentert imot er ukritisk publisering av Muhammedkarikaturene, enten det gjelder Jyllandsposten sine eller CH. Det er ikke islamkritikk mange (?) muslimer reagerer på, men krenkende framstillinger av Muhammed. Hvor mange muslimer i Norge støtter voldelige handlinger mot de som publiserer dette? Det kan da umulig være mange? Så det man kan oppnå ved massiv publisering, er å støte muslimer som vet og aksepterer at de må godta at dette trykkes selv om de misliker det. Er det toleranse å forlange at folk ikke skal bli støtt eller føle seg krenket?
At alle skal legge ut karikaturene over alt på FB og på alle avisforsider slik at "muslimene venner seg til det og slutter å bli støtt" synes jeg ikke vitner om toleranse altså. Jeg synes det er å koble en ekstrem terroraksjon i Paris til norske muslimer på en uheldig og urettferdig måte.
Måten mange norske medier nå håndterer dette, ved å bruke faksimiler av karikaturene i CB for å illustrere terroraksjonen, synes jeg er en riktig og ryddig måte å gjøre dette på.