|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å leve mer miljøvennligDet blir virkelig ekstremt mye plastavfall, som flere nevner. Er det noen som har tips til å redusere det? Det blir veldig, veldig mye!
|
|
|
#43 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg skulle ønske frukt og grønnsaker hadde blitt solgt uten plastemballasje som poser og skåler. Og cerealer har altfor mye plast, papp og luft i pakkene. Det blir mye avfall og vi kjøper ofte mer frukt og grønt enn vi trenger. Vi kjøper ikke ferdigmat og halvfabrikata. Vi er ellers bevisst på å bruke opp det vi har før vi kjøper nytt.
|
|
|
|
#44 |
|
kamerat
|
Sv: Å leve mer miljøvennligBra: Vi bor i en relativt liten og svært energiøkonomisk leilighet, og har ikke bil (men er med i bilkollektiv).
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg skal bli enda flinkere på å kildesortere i år. Jeg er flink på papp/papir, plast og matavfall, men jeg/vi kan bli enda flinkere på glass, metall, elektriske dingser (ganske flink på det, men har nok forbedringspotensiale). |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Å leve mer miljøvennligDette ble en fin tråd. Takk for inspirasjon!
|
|
|
#47 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Å leve mer miljøvennligVeldig fin tråd og mange gode tips og ting som jeg vl la meg inspirere av og ta med videre i hverdagen. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å leve mer miljøvennlig
Jeg skal ikke snakke for Tjorven, men vi bor ganske likt, og de fleste Osloleiligheter har 1-2 boder, og that's it. Greia er at når man bor på 90 kvadrat (eller 80, som vi gjør) så må man velge. Man kan ikke fylle opp en kjeller eller garasje med alt mulig rart. Det er fullstendig mulig å ha et kvalitetsliv i en leilighet. Leiligheter på 80-90 regnes for øvrig som ganske store i Oslosammenheng.
Jeg har helt motsatt erfaring. Vi bor i en sentral bydel i Oslo og de aller fleste jeg kjenner sykler, går eller kjører kollektivt til jobb.
Men er ledlys virkelig mer miljøvennlige? Det er jo enorm miljøbelastning å lage dem, og avfallet de blir til er heller ikke gjenvinnbart.
Handle i grønnsaksbutikker, ostebutikker og kjøtthandlere. Det første er vel lettest. Ikke velge porsjonspakkede grønnsaker, og kjefte på produsenter som insisterer på å pakke inn alt i altfor mye emballasje.
|
|
|
#49 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Å leve mer miljøvennligKaffefilter har vi prøvd oss uten. Men har funnet ut at vi må bløtlegge filterskålen som følger med trakteren, og male bønnene grovere. Har dere noen enkle måter å unngå kaffefilter? Tar gjerne tips om kompost også, for det er litt kaffegrut, fruktskall og mat som kastes. Jeg er så redd rotter og brunsnegler skal komme i komposten.
|
|
|
|
#50 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Å leve mer miljøvennligVer litt obs på kortreist mat med tanke på miljø : http://www.framtiden.no/myteknusing/...jovennlig.html
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
I kaffebutikker kan du få kjøpt kaffefiltre i stoff som kan vaskes.
|
|
|
#52 |
|
kamerat
|
Dette er jeg veldig, veldig enig i. Oppgaven er for stor og strukturelt betinget til at den på noen måte kan løses på individplan.
|
|
|
#53 |
|
Off the map.
|
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg tror mange (meg selv inkludert) har mye å hente på bruk av vann og strøm.
|
|
|
#55 |
|
Off the map.
|
Helt enig, og man ser jo at det virker. Se på elbilpolitikken, gulrot i form av avgiftslettelser har fått mange elbiler på veien, inkludert meg selv. Jeg kjører ikke lenger 90 km hver dag med fossilt drivstoff.
|
|
|
#56 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å leve mer miljøvennligÅ begrense eller skattlegge bruk av parkeringsplass på jobb tror jeg er lurt, om enn trøblete å gjennomføre rettferdig, kanskje. Jeg mistet parkeringsplassen min nylig og pga praktisk mikk har den ikke blitt erstattet og jeg har valgt å ikke mase om det, for jeg ser at selv om det enkelte dager er upraktisk, så er det et virkelig insentiv til å løpe til jobb. Kollektivt er veldig mikkete for meg, det er faktisk raskere å løpe. Før var det i overkant fristende å sette seg i bilen, sette på setevarmeren og høre på radio på de ruskete dagene.
|
|
|
#57 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg er også helt enig med Heilo i at det vi kan gjøre selv stort sett er symbolsaker. Og heldigvis finnes det flere politiske alternativer også miljømessig.
|
|
|
#58 |
|
This is normal!
|
Jeg er også enig i det Heilo skriver. Men jeg tror det ligger veldig langt unna at vi får politiske løsninger som monner. Hvilket parti (bortsett fra veldig små partier med det jeg anser som lite gjennomførbar politikk) tør å gå til valg på 20-dobling av flybillettpriser, høyere veiavgifter, skattlegging av parkeringsplasser på jobb og andre mer dramatiske virkemidler for å få ned forbruk og forurensing? Regjeringen vi har nå er mest opptatt av billigere campingvogner, båtmotorer og tilrettelegging for snøskuterkjøring.
|
|
|
|
#59 |
|
Epikur
|
Sv: Å leve mer miljøvennligJeg skal kjøpe og forbruke mindre. Punktum. Vi skal kjøpe minst mulig i 2015, vi skal låne, arve og arve vekk. De tingene vi kjøper skal være veloverveide og av en slik kvalitet at de varer.
|
|
|
#60 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|