|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Vi bruker glatt 50 pr unge. Smågodt, sjokolade, potetgull og mengder med brus.😊 |
|
|
|
|
|
#42 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Vi bruker mer pr unge nå enn da de var små. De hjemmeboende barna blir 12 og 16, så de drikker både brus, spiser chips og sjokolade. Jeg diskuterte det med mannen nå (etter denne tråden), og det går 100 kr i lørdagsgodt her i huset. Og da spiser vi voksne kun rester. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
By the Sea
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Man kan jo ikke sammenligne snacksinnkjøpet til små barn og nesten tenåringer. Her går det garantert 50 kroner - sikkert mer, har aldri regnet på det. Eldste får brus, yngste liker ikke.
|
|
|
#44 |
|
anglofil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Brus, sørlandschips og Freiasjokolade, det blir penger av slikt ja selv om det bare er snakk om en gang i uka. Jeg hadde så lite til overs for hele konseptet med "lørdagsgodt" men det har blitt slik hos oss også. (Liker ikke å lage regler barn ikke spør om!)
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 03-01-15 kl 02:10. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Epikur
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Det er litt forskjell på hva en attenåring gjør og hva en femåring gjør, når det gjelder sukkerfri. Da jeg var atten hadde jeg bodd hjemmefra og hadde mine egne penger/budsjett og foretrakk å bruke penger på øl, fremfor lørdagsgodt.
|
|
|
#46 |
|
Epikur
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Men jeg lurer på en ting, er det noen som vet? Jeg har hørt -og mener det var fra helsepersonell - at for lite sukker, sånn perfekt null zip nada sukker, i et barnekosthold kan gi risiko for diabetes 1 hos barn. Stemmer dette?
|
|
|
#47 |
|
I mål
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Jeg ser at kontrollen blir vanskeligere og vanskeligere når de blir eldre, men jeg setter rammer for min på snart 10, og må bare håpe han holder seg til noen. Mange i hans klasse kjøper godteri etter skolen, men ikke mange av dem får lov. Vi snakker sammen vi foreldrene, og utstrakt innkjøp etter klar beskjed vil gi innskrenket frihet. Storebror får ikke bruke pengene sine fritt, og har stort sett fulgt det tror vi. Jeg har også pratet med storebror om at man kan si nei takk, at det er usunt å spise godteri etter skolen hver dag, sagt han ikke får lov, men at jeg vet at jeg ikke kan kontrollere det. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?
Samme her på alle punkter.
|
|
|
#49 |
|
Epikur
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Hvis de ikke selv i en alder av 11 skjønner at sjokoladeplater og kakao med masse krem ikke hører hjemme til hverdags, så vet jeg ikke. Si noe om at det er for dumt med ukepenger som brukes på denne måten og si du må forvalte de på barnets vegne en stund?
|
|
|
#50 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Min er straks ti, men går ikke på butikken med venner da det ikke er butikk i nærheten av skole/hjem. Hun spiser ikke godteri i ukedagene, får det ikke hverken her eller hos andre.
|
|
|
#51 |
|
I mål
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Og jeg forstår at det blir mer til eldre barn. Men man kan vel sette grenser for innkjøp av lørdagsgodt til 14-åringer også? Må de ha chips, brus, sjokolade, smågodt? Jeg velger jo selv også, kan ikke ta ubegrenset. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
anglofil
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Hos oss er det flust av butikker rundt skolen og det er nettopp åpnet en svær ny godtebutikk med masse billig snop fra blandt annet USA rett på andre siden av gaten fra skolen. Veldig kjipt.
|
|
|
#53 |
|
I mål
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Her er ikke baking en greie, men jeg ville ikke nektet dem å bake nei, men jeg ville vel også der jobbet litt med hvor mye søtt det er lurt å spise hver dag. Kaker kan fryses. Så finnes det jo også muligheter for litt sunnere bakst, men jeg skjønner de velger selv. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
anglofil
Jeg har forresten aldri tillatt smågodt og aldri kjøpt inn det som godteri pga E fargestoffer. Hva hun bruker pengene sine på selv vet jeg ikke, og ikke er hun 14, men jeg har alltid kjøpt ren sjokolade og før chips ble populært (etter hun begynte på skolen) var popcorn lørdagsgodt.
|
|
|
#55 |
|
Epikur
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Nei, ikke greit å bake kaker eller boller til hverdags. Da kan de lage middagsmat eller bake brød, knekkebrød eller grove rundstykker.
|
|
|
#56 |
|
anglofil
Men hva når de gjør dette hos venninner? Nekter du fortsatt?
|
|
|
#57 |
|
maler
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Jeg synes ikke 50 kr til ungdom til lørdagsgodt er veldig mye selv om det jeg kjøper til mine unger er veldig mye mindre når jeg kjøper. Men de får faktisk ikke veldig mye for 50 kr hvis de ikke kjøper sånn småbarnsgodteri som de gjerne ikke vil ha lenger når de er tenåringer. (Mine unger får typisk gomp, en kjærlighet på pinne og et kinderegg eller tilsvarende, det blir ca 20 kr). Jeg ser jo det at ønsket om "filmkveld" med venner hvor det inluderer brus og chips er et ønske og jeg tenker vel at det er helt greit så lenge det er lørdag og ikke hverdag.
|
|
|
#58 |
|
Epikur
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Jeg er såpass samsnakket med de hun er hjemme hos at de ikke får lov der heller. Jeg er dessuten den som har det mest åpne huset, så de er helst her og jeg har forholdsvis grei kontroll.
|
|
|
#59 |
|
Textrovert
|
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?Jeg har piggene ute når det gjelder alt som har med kostholdsbegrensning å gjøre, så jeg går sikkert for langt andre veien. Det er ikke fri flyt, men vi har ikke en eneste regel for sånn eller slik.
|
|
|
#60 |
|
anglofil
Sv: Sukkerfri uke/måned/år for barn - hva synes du?50 kr holder i alle fall ikke til brus, chips, smågodt og sjokoladeplate. I min erfaring blir det som oftest to av disse tingene med 50 kr som budsjett.
|
![]() |
|
|