Sv: Vi har blitt utsatt for nettmobbing og dritt :/
Syrin: takk for at du deler.
Det er klart at 11-åringens framtid og hverdag er viktig. Han bør få en sjanse til å gjøre opp for seg, og det viktigste - at han forstår hvor alvorlig det han har gjort er, og hvor lite akseptabelt det er.
Når det gjelder "straff" så er vel dette med at "andre" også skal se at det blir handlet, og at slike ting får konsekvenser argumentet for å mer synliggjøre for alle hva som har skjedd. Utrolig vanskelige greier.
Skolen har derimot taklet det bra, de har vært åpne i klassen, og de har hatt fokus på klassemiljø i tillegg, og et streng og klar holdning på at de skal "bli ferdig" med denne saken slik at det ikke skjer som Syrin skriver, at han blir plaget selv etc. Rykter og lignende er ingen tjent med.
Møtet på skolen er over. Gutten og mora møtte, gråtende. Mora snakker litt dårlig norsk, dette forkludrer selvsagt kommunikasjonen noe. Gutten angrer, og prøver å bortforklare/forklare, men det ville vel alle gjort.
Rektor og kontaktlærer er passe strenge syns jeg, og det er nok ikke noe trivelig å være gutten på dette møtet.
Det som skjer videre nå er at skolen sjekker med fagsjef skole i kommunen om de kan utøve "skolens strengeste straff" som er bortvisning en dag. Det blir en "disiplinærsak" i skolens arkiv. Ellers har det jo vært mye styr på skolen.
Vi var ganske tydelige på at instagram og lignende burde være en saga blott for denne gutten en ganske så lang stund fremover. Han har ikke slettet disse profilene enda (sin egen og de falske). Men det kan jo ikke vi bestemme. Rektor var tydelig overfor mor at hun ville hatt mobil/data-forbud en god stund på gutten også hvis det var hennes unge.
Hva som blir konsekvens med fotballen vet jeg ikke, det er nemlig to gutter på laget som også har fått stygge kommentarer, så treneren tar dette veldig innover seg.
Hva som skjer fremover med politiet vet jeg ikke. Skal skrive en liten mail til de nå.
Jeg bare håper håper håper at gutten skjønner hvor alvorlig dette er.