|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#24 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gang
Jeg blir sjelden rørt av den typen videoer. Den lyden hun hørte er omtrent slik: (Kilde: youtube.com) Kanskje vil damen du så aldri kunne oppfatte annet enn støy, kanskje vil hun etter mye trening kunne føre samtaler. Innimellom virker det som, ut fra videoene og nyhetssakene om CI, at folk tror at implantatet er en mirakelkur. Mange foreldre blir anbefalt å kun fokusere på talespråket når ungene blir operert, og ikke bruke noen tegn. Av og til går det bra, og av og til får de unger helt uten språk, med store psykiske problemer. Det å få lyd på et implantat er ingen garanti for at man vil kunne kommunisere. Denne bloggen forteller litt om utfordringene: http://ithildancer.com/ci-barn-og-te...-vs-talesprak/ Gutten på denne videoen har fått se at det finnes andre som han, og at det finnes et alternativ han kan ta i bruk. Selv om han og faren aldri mer går til en undervisningstime, kan de bruke den kunnskapen til å videreutvikle sin kommunikasjon. Det finnes slike barn i Norge også. Heldigvis ikke så mange nå som det er nyfødtscreening. Det eldste tilfellet jeg har hørt om var 5 år. Han ble tilfeldigvis fanget opp og fikk komme på besøk til en tegnspråklig barnehage. Første dagen ble han stående rett innenfor døra i timesvis, og stirre på disse menneskene som kommuniserte på en måte han kunne oppfatte.
|
|
|
#25 |
|
prøver å være tål***ig
|
Takk for tips, skal sjekke ut!
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangSå hjerteskjærende og samtidig så nydelig og rørende. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangDenne må jeg dele med tegnspråk klassen min. Etter en hel dag med tegnspråk historie på høyskolen så var dette en perfekt avslutning. Helt forferdelig at det ikke er mange tiårene siden tegnspråk ved forbudt å lære vekk på skoler også her i Norge. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangNå sitter jeg og tuter som bare det. For et fantastisk smil. Så fantastisk for disse menneskene. Utrolig rørende |
|
|
|
|
|
#29 |
|
kamerat
|
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangDet var en nydelig video. Jeg gråt.
|
|
|
#32 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangDen var fin. For en befrielse å oppleve at man kan kommunisere med andre |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangJeg måtte vise det til 12 åringen min også. Og jeg griner like mye denne gangen. Dette gjorde inntrykk på han og. Men han ble jo sjokkert stakkars over at mora han sitter og griner. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangDet er jo utrolig spennende å tenke på språkutvikling også, for de som ikke har lært hverken å kommunisere eller å lese og skrive. Hvilket "språk" tenker de på, liksom?? Og hvordan klarer hjernen den overgangen til kommunikasjon? Fascinerende!
|
|
|
#35 |
|
|
Satt og lurte på det samme. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Øyboer
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangDe tenker ofte i bilder. Men de blir ofte veldig kognitiv svak. Det er ikke uten grunn at de trodde de døve var mindre evnerike. Kommunikasjon er så utrolig viktig. Synd tegnspråk ikke har fått mer status for lenge lenge siden. Selv nå er jo ikke tegnspråk et offisielt språk i Norge. Og i 97 fikk døve rett til opplæring i tegnspråk. Sist redigert av Isolde : 15-11-14 kl 00:31. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangi 97??
|
|
|
#38 |
|
Øyboer
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangLa til noen ord. Opplæring i tegnspråk. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Døv 15-åring får kommunisere for første gangHele klassen vår fikk jo grunnleggende opplæring i tengspråk, og den døve eleven lærte jo åpenbart det, dog ikke med noen fagplan som du sier.
|
|
|
#40 |
|
Travelt opptatt
|
Det er kanskje ikke offisielt språk på linje med norsk og samisk, men det regnes med blant minoritetsspråkene som Norge er pålagt ansvar for å ivareta. Ryktene sier at det skjedde ved en inkurie (noen misforsto en parentes).
|
![]() |
|
|