Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Pøsj, jeg forventer at alle voksne mennesker greier å lage mat til en viss grad. Mulig jeg får mang elike hylende svar som jeg fikk da jeg faktisk mente at det var kokkettering om man i fullt alvor mente man ikke greide å sy i en knapp (noe jeg for øvrig står ved). Det har ikke noe med kjønn å gjøre, ei heller interesse, men et ansvar for å gi barna et greit grunnlag.
Vi er heller ingen helgener i matveien, og spiser f.eks. Toro-lasagne, men da ofte med halvparten av krydderposen, siden det i hovedsak er salt i den. Det samme når vi bruker tacokrydder fra pose, vi bruker mindre enn hele posen. Men å basere kostholdet til familien på bokser og poser syns jeg er umodent. Det finnes jo mengder av andre måter å få hjelp til middagen enn å bruke posemat. Det er jo ikke akkurat rocket sience å følge en oppskrift.
Jeg har oftere inntrykk av at kvinner forventes å ta det ansvaret, og at reaksjonene er annerledes om menn løser det på en annen måte.
Når det er sagt så er det forskjellig hva man legger i å lage mat, og hva man definerer som et greit grunnlag. Jeg tror dog mange dømmer rimelig kjapt og trekker slutninger basert på enkeltfaktorer, uten å se hele bildet.
|