Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barndomsretter du ikke lenger spiser

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-14, 10:53   #81
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barndomsretter du ikke lenger spiser

Fiskepinner. Jeg takler ikke fiskepinner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:00   #82
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ting jeg ikke direkte savner

- Gryterett basert på ris, tomatpure, grønnsaksblanding med bl.a. erter, og pølse(+)
- Italiensk gryte eller Mexikansk gryte fra Toro (men vi bruker mye annet fra Toro)
- kinakål i alle salater
- kokt torsk
- røkt torsk

Ting jeg liker, men ikke lager selv, da jeg hadde sittet alene med det:
- sprøstekte torsketunger
- spekesild, kålstuing, rå løk, potet og rødbeter
- plukkfisk (en favoritt)
- stekt blodpølse
- sviskegrøt
- rabarbrasuppe (igjen en favoritt)

Ting jeg bare ikke har laget:
- kjøttkaker i kål (egentlig som fårikål, men man lager store kjøttboller selv, og legger dem varsomt ned blant kålen).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:01   #83
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sviskegrøt og rabarbrasuppe, ja! Det er desserter jeg også husker med glede, men som jeg aldri har laget selv. (Delvis fordi jeg mistenker at Poden ikke ville like dem noe særlig.)

Gammel 13-11-14, 11:02   #84
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg husker at enkelte faktisk serverte disse Toro-gryterettene i barnebursdager.

Ja, det var jo veldig vanlig og populært. Dere er så veldig Toro-snobbete, alle sammen! Jeg er ikke akkurat overrasket. Så seint som på søndag tilberedte jeg en kyllinggryte fra Toro til middag, med påfølgende restesuppe dagen derpå. Helt utmerket!

Som vanlig ligger min familie en generasjon eller to etter, så her er det hermetikken som har måttet vike, mens Toro fortsatt lever i noen grad. Joikakaker, oksehalesuppe fra boks, lapskaus og spagetti à la Capri var ukentlig kost hos oss, men er ikke videreført av meg i voksen alder.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:06   #85
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Kinakål. Enhver salat innehold kinakål og det kommer jeg nok aldri til å spise igjen.

Gammel 13-11-14, 11:12   #86
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Dere er så veldig Toro-snobbete, alle sammen! .

Jeg måtte se hva vi bruker fra Toro, da det er like selvsagt for oss å bruke det som alt mulig annet. Jeg endte opp med:

Jevnlig:

- Lasagne
- Tomatsuppe
- Bretagne kyllingsaus
- Betasuppe
- Gul ertesuppe
- Hvitsaus
- Karrisaus
- Kjøttkakesaus
- Peppersaus
- Grøt
- Spaghettisaus (ungene foretrekker den)
- Ertestuing

Av og til:
- vaffelrøre (den blir veldig god - bedre enn min egen)
- pizzabunn
- pizzafyll
- Jegergryte

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:22   #87
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker litt Toro vi og. Potetmos på travle dager og glutenfri vaffelrøre. Og buljongterninger, men de er kanskje ikke fra Toro?

Gammel 13-11-14, 11:36   #88
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ferdigkjøpt selskapsdressing har jeg ikke spist i voksen alder, men likte godt da. Salat med kinakål, alt mulig og mais. Pariserpizza. Smørgrøt. Lungemos. Kleppsuppe/ melk. Maxboller.

Gammel 13-11-14, 11:39   #89
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mye Toro hos oss også, ingen fare, Bluen! Vi hadde til og med mexikansk gryte her om dagen, de to eldste barna elsket det, hehe. Jeg kan styre meg, mest pga. tidlige festerfaringer med vodka, juice og nevnte gryterett.

Gammel 13-11-14, 11:44   #90
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Pppp-pizzafyll, ja. Det hadde jeg glemt!

Sviskegrøt likte jeg ikke fordi det av og til var steiner i.

Min mor laget egentlig mye hjemmelaget, men er nok en sånn person som har velsignet Toro- inntoget og forbarmet seg over lettvintheten. Nå lager hun omtrent bare Toro- mat og jeg mistenker at hun selv synes det er smart og moderne.

Gammel 13-11-14, 11:44   #91
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Endel Toro her også, Bluen.

Jeg syns den bali kyllinggryte er god. Og vi bruker tomatsuppen endel, ungene blir så skuffa når jeg lager selv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:45   #92
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

På nyttårsaften husker jeg min far pimpet Toro- gryta med ananas fra boks. Veldig kreativt og innovativt.

Gammel 13-11-14, 11:46   #93
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Toro er for all del blitt bedre enn hva det var, mindre palmeolje og natriumglutamat, og vi bruker jo annen halvfabrikata, så det er ikke for å snobbe vi velger det bort. Det er bare disse suppene, buljongene og gryteblandingene vi aldri kjøper lenger. Vi spiser det hos svigers av og til, og synes hver gang det smaker skrekkelig salt. Rett og slett ikke verdt den lille tida man måtte spare. Vi har dessuten fått stavmikser siden åttitallet.

Gammel 13-11-14, 11:48   #94
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nå Toro er utrolig salt, og ungene er ikke vant til det og liker det ikke. Det eneste vi av og til spiser er kjøttkakesaus.

Jeg lager potetmos fra sånne frosne moste poteter, da. En fantasillion ganger bedre enn Mills.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 11:49   #95
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Å kom på en ting til: micro- mat. Min mor hadde egen oppskriftsbok med de deiligste middagsretteran kunne lage i microen. Fryse- pizza ble delig og myk og ikke sånn ekkel og sprø som i stekeovnen.

Gammel 13-11-14, 11:51   #96
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes nå Toro er utrolig salt, og ungene er ikke vant til det og liker det ikke. Det eneste vi av og til spiser er kjøttkakesaus.

Jeg lager potetmos fra sånne frosne moste poteter, da. En fantasillion ganger bedre enn Mills.

Sånne ferdige poser fra fryseren? Tror ikke jeg har prøvd. Hva er egentlig i de Mills- posene?

Gammel 13-11-14, 11:52   #97
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Torogryte til lørdagskos og spagetti a la Capri kommer også her høyt på listen over ting jeg ikke spiser i dag, sammen med hermetisk frukt og sopp/asparges. Ellers kan jeg styre min begeistring for småsteik, plukkfisk (uten poteter, med hvitsaus jevnet med egg) og fiskekaker/pølser i brunsaus.

Mye av det dere nevner er ting jeg elsker og fortsatt spiser jevnlig, som blodpudding (hjemmelaget, vel å merke), røkt torsk og hvalbiff (men rosastekt/grillet, ikke hjelkokt i fløtesaus).

Gammel 13-11-14, 11:54   #98
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Sånne ferdige poser fra fryseren? Tror ikke jeg har prøvd. Hva er egentlig i de Mills- posene?

Gudene vet, men det er i hvert fall frysetørret, og gir en rar ettersmak og en seig konsistens. Den frosne er visstnok bare kokte poteter som er most og frosset.

http://www.klikk.no/foreldre/article906519.ece

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:16   #99
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fornøyelig tråd dette her, det er faktisk et par retter jeg kunne forsøkt meg på igjen. Kanskje det går an å spise lever likevel?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 12:42   #100
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også dere er Toro-snobbete. Vi serverte faktisk Toros Rondane-gryte i dåpen til yngstemann. Nå ville jeg vel ikke gjort det, men det var veldig populært.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.