Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-14, 14:34   #81
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg vasker ikke ulltrøyer på langt nær hver dag, verken mine eller ungens. Ingen av oss har fått voksensvette ennå, og vi er over den alderen at vi griser så mye mat på klærne.

Vi griser ikke så mye vi heller, men verken Hiawata eller vil ikke bruke gensere et par dager på rad. Jeg kjenner at det ikke er en kamp jeg gidder å ta, siden han (og jeg) har svært lite nykker ellers.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 15:02   #82
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.086
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Jeg vasker også det som er tett på huden, mine blir lett irriterte i huden og jeg synes de er greit når de har gått med det samme fra 7 til 18.30 som regel. Er det f.eks. en ullbukse som har vært utenpå strømpebukse vasker jeg ikke hvis den er ren. For egen del vasker jeg også ulltrøyer og ullstrømpebukser etter en dag, men ikke gensere som jeg har noe annet under (ikke at jeg har så mange ullgensere).

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 15:23   #83
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.212
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Men blir man virkelig irritert i huden av å ta på seg en ulltrøye dagen etter, som har vært på i 11-12 timer?

Jeg går som regel heller ikke med samme klær to dager på rad forresten, men det betyr ikke at alt må vaskes. Sønnen min har genser eller skjorte utenpå ulltrøyer, og jeg tror aldri det har falt ham inn at han skulle trenge å ta ny ulltrøye hver dag. Han går aldri rundt skitten eller lukter vondt, altså.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 15:39   #84
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.841
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Ungene mine (spesielt minsten) har stort sett flekker på både longs og genser etter én dags bruk, og gjerne av den typen som ikke bare kan tørkes av, men som må gnikkes av. De er også mye rundt på gulvet i barnehagen og tøyet er rett og slett skittent etter en dags bruk.

For min egen del så vasker jeg alt jeg har hatt innerst mot overkroppen (med unntak av behåer) etter én dags bruk. Ulltrøye dag nummer to på meg lukter litt vel interessant.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 16:08   #85
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Vi har tonnevis av ull. Barnehageungen har 14 sett ullundertøy liggende i tillegg til en del "løse" ulltrøyer og ullstrømpiser. Skoleungen har ti sett ullundertøy. To sett ullundertøy ligger i barnehagen og ett sett ligger på skolen.
Vi bruker kun ull hele vinterhalvåret og det blir behandlet som bomullsplagg = fullt nytt skift hver dag. Barnehageungen bruker ikke inneklær utenpå ulla og hjemme flyr begge i kun ullundertøy. Jeg vasker to maskiner med ull i uka. Helt greit, i sommerhalvåret er det mye mer vask. Jeg elsker ullsesongen.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 22:00   #86
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.117
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi griser ikke så mye vi heller, men verken Hiawata eller vil ikke bruke gensere et par dager på rad. Jeg kjenner at det ikke er en kamp jeg gidder å ta, siden han (og jeg) har svært lite nykker ellers.

Enig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 23:06   #87
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.983
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Kan du ikke vaske ulltøyet i maskinen?
Her vaskes det masse på ullprogram og holder seg fint.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Noen av oss liker å ha mer enn et eller to plagg i maskina før vi kjører den, og derfor blir det håndvask om ungene har så lite ull. for poenget slik jeg leste det var ikke at man måtte håndvaske ull, men at man måtte vaske hver kveld omtrent pga for få sett. altså ikke NOK ull til å samle opp og vaske i maskin?

Her i huset har far to sett, mor har vel to sett og to ekstra trøyer, og ungene har et utvalg. så vi har alltid nok til å vaske ull i maskin, vi skiller mellom lys og mørk også. Ungene bor mye i ull. Yngste mer enn eldste.

Nemlig.

Og våre unger griser fryktelig, og den ene har masse douhell, så han får bare ull på turdager nå. Og så syns jeg ikke ullprogrammet på maskinen er bra nok, dessverre, så her blir det som regel håndvask med gallesåpestykke og skylleprogram i maskin etterpå.
Vi bruker gjerne ulla i 2-3 dager dersom det ikke blir sølt på da.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 00:08   #88
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor mange ullplagg beregner dere per barn?

Her brukes ullklærne to dager på rad dersom de ikke har flekker som går bort når jeg går over med en klut, eller dersom de lukter interessant, som Tallulah så fint beskriver det Jeg kan også bruke de to dager på rad med mindre jeg er ute og går tur og svetter i dem da.

Selv om ull er selvrensende synes jeg de blir litt "fettete" og "støvete" ved flere dagers bruk uten å bli skylt (har til gode å travgå i samme ullklærne mer enn et par dager etter hverandre selv, men ser det på pasienter som bruker ull og gjerne sitter i ro og allikevel kjennes plaggene skitne ut etter et par-tre dagers bruk).

Det aller, aller mykeste, kjøpte ullplagget vi har hatt er en Noa Noa ulltrøye som Storesøster har. Den er vanvittig myk og fin, men til gjengjeld vanvittig i prisen også. Jeg synes vanligvis ikke at Nøstebarn og dyrere, ubehandlet ull (eller hva det nå heter :trøtt: ) er bedre. Snarere blir det fortere flekkete/misfarget, i tillegg til at det ikke er så slitesterkt som blandingsull/mer behandlet ull. Men isolasjonsevnen er muligens større da. Jeg synes uansett den blir for grov til at den er behagelig på, men ull/silke-blandingen er jo deilig da.

Godt fornøyde med PR-ullen her også, med andre ord.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no